Viitorul vehiculelor autonome

0
20
Driving in 3D - Pirelli

Companiile concurează pentru a dezvolta “hărți” 3D extrem de complexe care urmează să fie instalate la bordul autovehiculelor. Deci, cum se realizează aceste hărți și ce trebuie să include acestea? Cercetătorii și inginerii care dezvoltă în acest moment tehnologii de cartografiere digitală pentru autoturisme sunt conștienți de amploarea sarcinii lor – iar aici trebuie să luați în calcul cantitatea de informațîi pe care un om le primește și modul cum acesta le proceaseaza și le pune în practică.

Driving in 3D - Pirelli

În orice moment, șoferii trebuie să efectueze zeci și sute de calcule în timp ce conduc un autovehicul, dacă este necesar să întoarcă volanul sau să apese pedala de accelerație, în funcție de necesitatea de moment – de a evita sau a trece pe lângă alte autovehicule aflate în trafic. Totodată, aceștia navighează – în sensul cel mai obișnuit de a determina care traseu este mai potrivit pentru a ajunge la destinația dorită, dar și de a menține liniile separatoare prezente pe autostrada, de a controla obstacolele și de a alege viteză optimă pentru drumul și călătoria lor (de a se încadra în limitele legale). Toate acestea se adaugă unor mii de calculi pe care oamenii le efectuează într-un interval extrem de scurt, fără că ei să-și dea seama. Replicarea acestor prelucrări rapide este esențială pentru succesul viitoarelor autovehicule autonome. Și, în timp ce calculele timp-distanță și cântărirea unui posibil rezultat – este mai bine să accelerați sau să întoarceți volanul ceva mai mult? Ar trebui să încetiniți sau să accelerate pentru a evita o altă bandă atunci când se schimbă sensul de mers? – sunt relativ simple, în principal datorită inteligenței artificiale care poate calcula și chiar decide anumite operațiuni, procesarea acestor informații ocupă o mare parte din capacitatea de acțiune a calculatorului. Adăugați și partea de a păstra sensul de mers pe o șosea, precum și limitările existente pe acea porțiune de drum și calculatoarele pot deveni deja copleșite de cantitatea de informații pe acre o primesc. O lume digitală – De obicei, un om care dorește să călătorească studieaza mai întâi o harta a destinației lui, răspunsul fiind oferit de pregătirea acestui nou drum. Pentru autovehiculele autonome, viitorul înseamnă echivalentul unei harți tridimensionale detaliateă (pre-încărcată) a zonei către care se îndreaptă. Cu cât mai multe informațîi sunt încărcate, cu atât calculatorul utilizează mai puține resurse pentru recunoașterea mediului în care urmează să evolueze. Altfel spus, fără hărțile 3D este clar că viitorul autoturismelor nu vor avea capacitatea de a face față unor mișcări neregulate a altor vehicule aflate în traffic sau de a evita eventuale obstacole neprevăzute (precum copii care se joacă în apropierea unor străzi). Ceea ce înseamnă că hărțile foarte bine detaliate sunt binevenite pentru vehiculele autonome, acestea putând să fie utilizate în deplină siguranță pe drumurile publice. Deci, viitorul ar trebui în primul rând cartografiat? În primul rând ar trebui văzut cât de îngust este drumul, cât de abrupt și dacă există semne de oprire sau semafoare, dacă sunt porțiuni cu suprafețe alunecoase și care este limita de viteză pe anumite porțiune de șosea… și lista poate continuă. Precizia este necesare pentru fiecare locație, necesară pentru a putea compensa deficient sistemului global de poziționare (GPS), actualizare în timp real fiind o componenat extrem de importantă în acest caz.

Driving in 3D - Pirelli

Colectarea datelor – Un număr din ce în ce mai mare de companii sunt angrenate în colectarea de imagini și date obținute de la sateliți, scanări și fotografii de tipul Google Street View, alături de o serie de surse care variază de la datele guvernamentale și, de ce nu, până la cele obținute de fiecare turist în parte. “Harta” reprezintă în acest caz un cuvânt mult prea mic – ea trebuind să fie în permaneta updatată, detaliată și complexă pentru a putea să fie utilizată de orice robot, drone sau autovehicul, aplicațiile trebuind să fie în permanentă îmbunătățite încât să ofere ultimele date despre configurația terenului din anumite zone (și nu numai). De exemplu, producătorul japonez Yamaha a inventat un sistem autonom pentru motocicletele produse, exemplificând astfel încercările de a reproduce modul de acțiune uman. Denumit “MotoBot”, această aplicație este în măsură să repete în mare parte modul de acțiune uman. Dar, subliniază managerul de proiect Hiro Saijou (Director Executiv al compania Yamaha Motor Ventures), nu reușim să ajungem la timpii de reacție pe care îi poate genera omul. “S-ar putea că suprafață de rulare să fie una foarte alunecoasă” sau poate “o umbră poate schimbă temperature asfaltului într-un timp foarte scurt”,, menționează domnul Saijou. Premiul pentru realizarea unui sistem performant pot genera până la urmă o replică digitală de înalta calitate a șoselelor la nivel internațional. Și nu este vorba aici doar de vehiculele fără șofer – potențialul acestei tehnologii putând fi evidențiat de livrarea unor colete sau medicamente urgențe de către drone, așa cum pot fi necesare în cazul unor servicii de tip militar sau pentru pasagerii care doresc să plătească pentru anumite experiențe de călătorie. De asemenea, viitorul autovehicul autonome trebuie să “înțeleagă” locul în care se află la un anumit moment, să știe să recunoască anumite obstacole (precum clădiri sau un copac cu câțiva metri mai înalt – în cazul uneid rone) astfel încât drumul să fie parcurs fără incidente. Instrumente în timp real – Hexagon Geospatial, cu sediul în Statele Unite, se află în fruntea companiilor care lucrează cu sisteme de informațîi geografice (GIS) pentru a colecta informațiile relevante – locația, schimbările și viteză acestora – pentru a furniza hărți tridimensionale cât mai detaliate. Un exemplu este furnizat de compania americană prin oferirea statului Maharashtra (India) a unei hărți care permite o predictive și un control mai bun pentru incendiile forestiere, harta având încorporate date obținute în timp real de la senzori montați în zona. O altă tehnologie disponibilă în acest moment o reprezintă scanarea cu ajutorul tehnologiei laser, această având o precizie de până la un centimetru, “realitățile digitale putând fi combinate cu date dinamice care urmăresc simt totul, de la aerul și poluarea fonică, până la fluxul oamenilor dintr-un anumit oraș”. Alte utilizări sunt oferite de urmărirea în timp real a aeronavelor, zborurile și caracteristicile topografice fiind prezentate tridimensional, gestionarea traficuluia erian putând fi realizată mult mai ușor. Un exemplu în acest sens este oferit de Lufthansa, viitorul compania germană utilizând sistemele Hexagon Geospatial pentru direcționarea zborurilor în funcție de condițiile meteorologice nefavorabile. Viitorul – Companiile a căror activitate se axează mai mult de vehiculele terestre include TomTom, compania oferind consumatorilor echipamente de navigație prin satelit; Google deține anumite servicii, precum Google Earth și Street View, asemenea nor companii mai tinere – DeepMap sau Civil Maps. Crearea unor hărți digitale detaliate a lumii reprezintă o provocare pentru toate companiile, creșterea în acest segment fiind una extrem de rapidă – fiind totuși o tehnologie intermediară în acest moment. Astfel în viitor majoritatea autovehiculelor autonome vor dispune de senzori, puterea de calcul și inteligență artificială reușind să “citească” din ce în ce mai bine semnele stradele, detectand condițiile de trafic și anticipând pericolele în timp real, reacționând în mod adecvat la provocările întâlnite de-a lungul unei călătorii (fie ea în oraș sau în afară lui). precum o face un om în acest moment. Mai multe detalii aici (www.pirelli.com).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here