Share This Article
Pe 4 mai 2024, Rolls-Royce marchează 120 ani de la prima întâlnire dintre Henry Royce și Charles Stewart Rolls. Pentru a sărbători această aniversare, constructorul britanic a analizat contextul istoric, tehnologic și social în care marca a luat ființă.

Totodată, a fost luat în calcul impactul pe care Rolls-Royce l-a avut asupra societății în 120 ani de existență neîntreruptă. Pentru a înțelege pe deplin originile și moștenirea mărcii britanice, trebuie mai întâi să ne întoarcem în timp. Un moment perfect pentru a analiza acțiunile fondatorilor în anii următori primei lor întâlniri. O întâlnire care avea să schimbe profund lumea automobilului, sector industrial aflat la începuturi în anul 1904.
Capitolul I: Henry Royce, Inginerul
Începem demersul nostru cu prezentarea unuia dintre cei doi fondatori, o poveste care are ca punct de plecare anul 1884. Este anul când a fondat prima lui companie (F.H.Royce & Co) în orașul Manchester. Inițial, el a produs articole mici, precum sonerii alimentate cu baterii, ulterior axându-se pe echipamente grele. După aproape două decenii de expansiune și succes, în 1902, compania se îndrepta către grave probleme financiare.

Obsesia pentru perfectionism arată că nu este pregătit să intre într-o competiție majoră sau să renunțe la calitatea produselor sale. Surmenajul avea să-i afecteze sănătatea, medicii recomandând o pauză prelungită. Alege să se relaxeze în Africa de Sud, lecturând de-a lungul acestei călătorii The Automobile: Its Construction and Management. Inspirat de lectură, Henry Royce achiziționează la întoarcere primul său vehicul: 10H.P. Deauville.
Capitolul II: Rolul “Micului Ernie”
Unul dintre cei mai puțini cunoscuți, dar vitali, contributori la dezvoltarea primelor mașini Royce a fost Ernest Wooler. Născut la Manchester, Ernest avea 15 ani când s-a alăturat companiei Royce Limited, în 1903, ca ucenic. Lucra 56 de ore pe săptămână la biroul de design, învățând să facă planuri, producând chiar propriile lui desene. Însă, într-o dimineață, a fost anunțat că este așteptat în biroul lui Royce, informație de rău augur.

După ce a fost mustrat pentru schițe, Ernest a fost solicitat de Royce în atelier. El urma să deseneze piesele demontate de pe modelul Deauville. “Fiecare piesă mi-a fost înmânată, eu urmand să fac o schiță cu dimensiunile lor”, spune Ernest. Astfel, s-a dovedit că Royce a apreciat corect capacitatea lui Ernest de a înregistra datele de bază în design-ul automobilelor. Avea dreptate, Ernest Wooler dezvoltând o carieră impresionantă în America.
Capitolul III: C.S.Rolls, Vînzătorul
În multe privințe, Charles Stewart Rolls a fost antiteza lui Royce: bogat, el era bine conectat și foarte educat. Însă, cei doi aveau în comun pasiunea pentru inginerie și mașini. După absolvirea cambrudge (1898), a lucrat o perioadă pe yachtul familiei. După câțiva ani, și-a dat seama că talentele lui necesitau o altă orientare. În 1903, devine primul dealer de mașini din Marea Britanie, în parteneriat cu formidabilul Claude Johnson.

Susținută inițial de tatăl său, compania importa și vindea mașini din Franța (Panhard și Mors) sau Belgia (Minerva). Afacerea a înflorit, însă Rolls era frustrat de stocul său era proiectat și construit în străinătate. Nu a gasit pe plan local un constructor care să-i satisfacă cerințele. Însă, la inceputul anului 1904, drumurile lui se intersectează cu un anume Henry Royce. Omul de legatura avea să fie Henry Edmunds, director al Royce Limited.
Capitolul IV: Lumea la 1904
Cum arăta contextul în care lua ființă parteneriatul dintre Henry Royce și Charles Stewart Rolls? Era o perioadă fără televiziune, penicilină sau radio. Lucrările la Canalul Panama tocmai începuseră, iar Titanicul nu please (încă) în fatidicul voiaj. Suntem în 1902, cu un an înainte ca frații Wright să efectueze primul lor zbor. Automobilul se afla la începuturi, chiar dacă germanul Karl Benz produsese primul vehicul “adevărat” în 1886.

Lumea trebuia să aștepte anul 1913, atunci când Henry Ford afișează prima linie de ansamblare mobile. Suntem în plin Belle Époque, o perioadă prelungită de pace și stabilitate politică în Europa. Este epoca în care s-a născut Rolls-Royce. Construind prima mașină, Royce și Rolls aveau să stabilească standardul viitoarelor mașini. Este momentul când cei doi aveau să desăvârșească conceptul, valabil și astazi, “the best car in the world”.