Share This Article
La doar trei ani de la înființare, Rolls-Royce era deja victima propriului succes, cererea pentru mașinile sale fiind uriașă. Gama de modele a constructorului britanic a crescut rapid, această proliferare reflectând o tendință în sectorul automobilelor de lux.
O creștere care începe să creeze probleme în fluxul de producție, majoritatea pieselor care echipau mașinile Rolls-Royce nefiind interschimbabile. Această problemă a fost agravată de politica lăudabilă a lui Henry Royce de îmbunătățire continuă. Astfel, el ajusta și rafina constant – până la cele mai mici detalii – componentele și dotările mașinilor. Un aspect care a condus la variații majore chiar în interiorul seriei de producție.
Perfecțiunea
În mod evident, complexitatea și variabilitatea însemnau costuri crescute în procesul de fabricație. Este momentul când Claude Johnson decide că sunt necesare schimbări radicale, lansând propunerea de a realiza un singur model. Charles Rolls a fost de acord, dar a insistat că acest vehicul trebuie poziționat în partea superioară a pieței. Este locul unde Rolls-Royce își câștigase reputația de cea mai bună mașină disponibilă. Deși era un perfecționist și inovator neobosit, Henry Royce era (și) o personalitate pragmatică. A sesizat logica acestei propuneri și a realizat un vehicul complet nou: 40/50 H.P. În centru se regăsea motorul cu șase cilindri, design-ul inovator împărțind motorul în două unități, câte trei cilindri fiecare.
Această realizare ar fi fost suficientă pentru a face din 40/50 H.P. un automobil important din punct de vedere istoric. Dar geniul lui Claude Johnson a fost cel care i-a asigurat nemurirea. Când modelul a fost lansat, automobilele epocii erau taxate în functie de putere. Asta însemna că mașinile cu motoare mari atrăgeau taxe mari. Pentru a oferi o bază de calcul, Royal Automobile Club a dezvoltat “tax horsepower rating’’. Aceasta nu era derivată din puterea reală a motorului, ci dintr-o formulă bazată pe trei măsurători ale motorului. Folosind formula, modelul a fost evaluat de RAC la 40 CP, chiar dacă mașina dezvolta 50 CP. Prin urmare, automobilul a primit denumirea 40/50 H.P., clienții știind exact ce primesc și ce putere oferă.
Caracteristici
Fiecare mașină produsă a primit un nume impunător, denumirea marcând cel mai bun model din clasă. În consecință, circa 50 dintre primele mașini au primit un nume de la Claude Johnson sau proprietari. Într-un moment de inspirație, Johnson a numit cel de-al doisprezecelea șasiu (numărul 60551) Silver Ghost. Era un omagiu adus sentimentului de liniste și deplasare lină pe care această mașină îl oferea. Decorată în tonuri argintii, cu elemente placate cu argint, mașina avea să participle la numeroase expoziții auto. Astfel, Silver Ghost va deveni numele cu care modelul 40/50 H.P. avea să se identifice de-a lungul timpului. Totodata, mașina avea să domine testele de fiabilitate, acestea fiind esențiale pentru acivitatățile promovare.
Participant la numeroasele curse ale vremii, Silver Ghost a transformat marca în “în cea mai bună mașină din lume”. Modelul s-a dovedit a fi un succes comercial în epocă, în total fiind realizate 6.173 exemplare în Marea Britanie. De asemenea, au fost produse încă 1.703 exemplare la fabrica din Springfield (Statele Unite) între anii 1907 și 1925. Datorită acestor volume, Silver Ghost este unul din modelele Rolls-Royce care au supraviețuit în numar mare până astăzi. O longevitate care dovedește, dacă mai era necesar, calitatea construcției mărcii britanice. Însă, și mai impresionant, sunt modele capable să ofere încă performanțe. O dovedește evenimentul Alpenfahrt din 2013, un Silver Ghost parcurgând traseul de 1.800 mile.