Share This Article
Deși Rolls-Royce a suspendat producția de automobile între anii 1939/1945, proiectarea unui nou model au continuat în fundal. Pentru a înțelege acest model, ar trebui să ne întoarcem în anii de dinaintea celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Suntem în anii 1930, atunci când Rolls-Royce oferea trei modele, fiecare incluzând piese care nu puteau fi împărțite între ele. Un aspect care a avut ca rezultat o creștere semnificativă a costurilor de producție pe fiecare mașină. Iar acest lucru a condus rapid la un cost nesustenabil în anii austerității de după război. Prin urmare, marca s-a confruntat cu problema reducerii costurilor fără a compromite calitatea sau performanța.
Reinventarea
Soluția găsită de specialiștii mărcii britanice a fost realizarea de modele noi care puteau împărtăși diferite componente. Aceste mașinile puteau fi oferite în variante cu patru, șase, opt cilindri și șasiu configurat în dimensiuni variabile. Acesta din urmă poate fi considerat un precursor al cadrului din aluminiu, cunosut astăzi sub numele “Architecture of Luxury”. Un concept care stă la baza tuturor mașinilor construite de marca britanică.
Sunt idei reunite într-un program de dezvoltare care a fost cunoscut în epocă drept “Rationalised Range”. Un an după încheierea războiului, Rolls-Royce avea să lanseze primul model realizat în baza acestui concept: Silver Wraith. Mașina a fost considerată un înlocuitor pentru Phantom III, model introdus în anul 1936. La fel ca predecesorul său, Silver Wraith a beneficiat de șasiu proiectat pentru a echiparea cu caroserie construită de terți.
Succesul
Pentru a avea succes comercial în acele vremuri dificile, constructorul știa că avea nevoie de un model puțin costisitor. El trebuia să poată fie produs într-un număr mai mare decât era posibil cu construcția unei caroserii tradiționale. Pentru prima dată în istoria sa, marca decide să producă o mașină completă, cu caroserie ansamblată in-house. Model care prelua elemente din mașinile cu putere redusă construite în deceniile precedente.
Astfel, apare cel de-al doilea vehicul din gama “Rationalised Range”: Silver Dawn, model lansat pe piață în anul 1949. Inițial, mașina a fost destinată doar exportului, în principal pentru piețele din America de Nord și Australia. De altfel, modelul Silver Dawn a fost disponibil pentru cumpărătorii din Marea Britanie abia în anul 1952. Dintre cele 761 de unități produse, majoritatea autoturismelor au fost furnizate cu caroserii Sedan cu patru uși.
Modelul
Silver Dawn se numără printre ultimele modele Rolls-Royce care a fost oferit cu transmisie manuală. Totuși, avea să treacă o jumătate de secol până la transmisia automate ZF (opt trepte) montată pe modelele mărcii. Spre finalul duratei de viață, secțiunea din spate a Silver Dawn a fost reproiectată de noul angajat John Blatchley. Acesta lucrase pentru carosierul londonez Gurney Nutting, înainte de a se alătura constructorului din Goodwood.
Atent la detalii, Blatchley a oferit automobilului o creștere a capacității portbagajului, îmbunătățind totodată aspectul acesteia. Deloc surprinzător, el va ocupa rapid poziția de Chief Styling Engineer a mărcii. Peste ani, în 2015, Dawn avea să fie reînviat, devenind cel mai bine vândut drophead din istoria mărcii. La final, putem spune că “cel mai tânăr” Silver Dawn are acum aproape 70 ani. El oferă experiențe încântătoare în traficul modern.