Q&A: interviu cu Radu Enache, Friends Studios

0
322
Radu Enache - Fotografia în industria marketingului

Radu Enache – După 30 de ani de capitalism stângaci și o economie liberală controlată mai mult de relațiile ficăruia și de markeintg-ul direct, mai pe șleau: “marketing-ul din gură-n gură”, industria marketingului a început o evoluție firească și începe să genereze rezultate atât pentru piața de business cât și pentru cei care o compun.

Fotografia în industria marketingului

Q&A – Reminescențele unei economii imature și necizelate nu au dispărut cu totul nici astăzi în România, dar există speranțe pentru noua generație de antreprenori. Speranțe care se traduc atât prin evoluția campaniilor de marketing adpatate prezentului dar și prin companii care înțeleg cu adevărat sensul si beneficiile unor campanii de acest gen. Încă un domeniu hulit și nîențeles de marea masă din România, marketingul reușește cu pași mici în business-urile autohtone, forțate, mai mult de piața concurențială, să adopte acest “trend” – în viziunea lor, o necesitate esențială pentru orice business – în viziunea oricărui om de afaceri occidental.

Cu siguranță atunci cand nu există viziune sau inițiativă, piața forțează evoluția oricărui domeniu, atât timp cât el se dovedește vital pentru evoluția întregului sistem. Acum 10 ani, Radu Enache, fondatorul și managerul Friends Studios, poate nu știa toate acestea, dar pasiunea și intuiția l-au determinat să își orienteze cariera spre fotografie. Iar de la primele poze publicate pe hi5 și până la transfomarea pasiunii în business au trecut 5 ani. Și tot atât i-a luat să dezvolte un business, pe atunci de nișă, într-o companie cu o cifră de afaceri de peste 1,3 milioane de lei anual și cu peste 20 de angajați și colaboratori permanenți.

Q&A. Radu Enache – Foarte mulți fotografi și videografi se plâng de faptul că prețurile sunt foarte mici, că munca nu este plătită la nivelul la care trebuie sau fie că mulți dintre clienți nu înțeleg practic plus-valoarea pe care o aduce o fotografie și au impresia că este doar o necesitate la fel cum este, să zicem automobilul pentru ei, și nu neapărat o unealtă de marketing foarte importantă în business-ul lor. Tu cum vezi toate acestea? Dacă e să compar cu vestul Europei sau cu America, diferențele sunt foarte mari din acest punctul de vedere. Toată industria e la un alt nivel acolo. Pe de altă parte, echipamentele la noi sunt mult mai scumpe. Eu mi-am dorit foarte mult să transform percepția în piață și asta încercăm să facem cu Friends Studios, doar ca e o muncă de convingere destul de multă și trebuie privită în etape. Am început să implementăm tot felul de servicii, care să-i facă pe clienți să înțeleagă și alte avantaje pe care le pot avea, pe lângă fotografia în sine sau producția video: viteza  de procesare, profesionalismul, organizarea, project-managementul, etc. Pentru că nu poți să vii în piață cu un preț care e dublu sau triplu comparativ cu alți fotografi care lucrează independent, astfel încât poate avem prețuri mai mari cu 10-20%, dar costurile noastre sunt aproape duble față de un fotograf independent. Noi avem 3 spații, angajați, taxe, toate licențele plătite, etc. Tot acest proces face totul mult mai greu dar am reușit să rămânem totuși pe profit și să ne dezvoltăm, optimizându-ne foarte, foarte bine munca și tot procesul.

Q&A – Exceptând brand-urile românești, ai avut ocazia să colaborezi și cu brand-uri străine care sunt prezente la noi în țară pentru care ai fotografiat? Am avut o colaborare destul de frumoasă cu revista The Grand Magazine. Asta se întampla acum vreo 3 sau 4 ani, poate chiar mai bine. Am fotografiat pentru primele 3 numere, iar în acest context am reușit să lucrez cu Valentino, Roberto Cavalli, Dolce & Gabbana, Escada, și multe alte brand-uri care sunt prezente pe The Grand Avenue.

Q&A. Radu Enache – Pentru că pe clienți îi motivează foarte mult aspectele legate de bani, cel puțin în România asta e un standard: “Câți bani fac săptămâna care vine sau în luna care vine?”, nu gândesc neapărat pe termen lung. Tu, când ai pornit business-ul, ce te-a ținut mereu în priză mai mult, banii sau pasiunea pentru fotografie? Cu siguranță am observat ca pot sa fac bani în domeniul acesta. În primul an investisem 2600 de euro. M-am gandit că, poate, într-un an de zile o să recuperez banii ăștia. Am facut 10.000 de euro în primul an, următorul 20.000, următorul 30.000, iar apoi am stagnat. Toți banii i-am reinvestit, mereu. Pe parcursul celor 10 ani mi s-a schimbat și stilul de viață, dar cam tot ce am făcut am reinvestit pentru a putea crește. Îmi place foarte mult ce fac și s-a transformat putin ce fac, adică nu mai fac atât de mult fotografie pe cât conduc studioul și încerc să fac business. Și e o altă categorie, o altă etapă, e destul de greu, dar îmi place din nou PROVOCAREA. Vă invit să citiți integral interviul în ediția print a The Gentleman’s Journal.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here