Share This Article
Denumită “Monstrul, Pătratul și Hohotul”, noua expoziție reconfigurează colecția MARe după mai bine de cinci ani de la inaugurare. Expoziția, desfășurată între iunie 2024 și ianuarie 2025, prezintă o viziune nouă asupra artei recente.

De la Ion Tuculescu la Megan Dominescu, expoziția reconfigurează colecția MARe (Muzeul de Artă Recentă). O nouă viziune asupra artei recente, prezentată prin intermediul unei grile interpretative, pune între paranteze decupajul istoric clasic. Tema acestui eseu curatorial afirmă existența a două mari zone de practică stilistică în arta contemporană românească. În centrul atenției se află interesul pentru formule plastice arhaice și umorul.
Etimologia
În cadrul expoziției, arhaicul este definit ca modalitate artistică de a pune în scenă scarul, de a-l face vizibil. Etimologia cuvântului trimite către această conotație de realitate veche, dar extrem de esențială. Arheul este principiul vechi, generativ pentru tot ceea ce se întâmplă. În practica de atelier există un interes continuu de a reprezenta ce nu face parte din această lume familiară. Totul este nedefinit, oferind cealaltă lume, adevărata lume.

Prin acest demers, noua expoziție ne prezintă felul cum se organizează stilistic acest interes pentru arhaic. Astfel, sunt identificate două mari căi de atac: monstruosul și geometrical. A doua mare paradigmă a expoziției este o preferință constantă pentru umor. Un detaliu prezent în cadrul artei plastice autohtone, cu ștate vechi în perioada interbelică, dar și după generația Tuculescu. Devine însă mai curajoasă și asumată după anul 1989.
Expoziția
De-a lungul timpului, umorul a fost o strategie de supraviețuire a oamenilor din arealul nostru geografic. O supapă sufletească care a putut face viața mai suportabilă în vremuri grele. Transpus în zilele noastre, umorul marchează trecerea generațiilor prin clipele nefaste ale istoriei. Astăzi, vizitatorii pot vizualiza aceste “traume” prin intermediul expoziției MARe, expoziția oferind diferite lucrări prin intermediul a trei niveluri expoziționale.