Share This Article
Lămâia este fructul cel mai cunoscut din zona caldă a Europei. Miroși o lămâie proaspătă și încerci să nu închizi ochii, aroma acesteia aducând pe fața fiecăruia dintre noi un zâmbet de fericire. Și asta fiindcă lămâia este esența prospețimii, fiind un ingredient principal pentru multe alimente, băuturi, produse de înfrumusețare și chiar produse de curățare. Prin materialul următor, voi încerca să explorez universul lămâilor sicilienne, una dintre regiunile cele mai cunoscute pentru cultivarea acestui fruct.
Sicilia poate fi denumită și “Lemon Riviera”. Se poate spune chir că, cele mai frumoase lămâi provin din Sicilia, o regiune bogată în tradiții, patrimoniu și arome. Iar acest fruct este parte integrantă din peisajul și cultura insulei. În Sicilia există șanse mari ca fiecare masa să aibă cel puțin o lămâie implicată pe undeva: de la lămâia proaspăt stoarsă – pe orice fel de mâncare sau deserturi aromate – fructul este o parte esențială a stilului de viață sicilian. De peste o mie de ani, populația locală cultivă citricele, numeroase livezi regăsindu-se sub strălucitorul soare mediteranean. De altfel, sicilienii sunt foarte mândri de lămâile lor, nouă din zece fructe – din Italia – provenind din această spectaculoasă provincie. În acest punct, se cuvine și o scurtă istorie a acestui fruct: arborele de lămâie a ajuns în Sicilia pe parcursuls ecolului al IX-lea, atunci când armatele islamice au cucerit insula și au deschis calea cultivării unor noi soiuri de fructe.
Astfel, fructele s-au adaptat foarte ușor la clima locală, în principal datorită unui sol foarte bogat în minerale. În ciuda istoriei zbuciumate a insulei, regiunea a rămas unul dintre cei mai mari producători și exportator de lămâi din lume, în principal datorită climei mediteraneene, a zilelor însorite și nopților reci din preajma Vulcanului Etna. Una dintre zonele cele mai cunoscute pentru cultivarea fructului este Golful Palermo – denumit adesea și “Conca d’Oro” sau “Coaja de Aur” – datorită abundenței de citrice galbene, ceea ce a a făcut ca peisajul să strălucească precum aurul. De o rară frumusețe, regiunea este renumită pentru culturile parfumate și foarte colorate, pământul fertile – întins pe o suprafață de aproximativ 36 km/pătrați – oferă privitorului numeroase livezi de lămâi, portocale sau mandarine. iar citricele au devenit în decursul timpului un simbol al bogăției și abundenței, datorită în principal uriașelor grădinilor, industria acestui fruct-simbol al insulei explodând la finalul secvolului al XIX-lea, atunci când medicii din toată lumea și-au dat seama că scorbutul putea fi vindecat cu ajutorul Vitaminei C, citricele oferind din abundență această enzimă. Descoperirea a condus la o cerere uriașă de lămâi la nivel global, această ramură prosperând de-a lungul Siciliei, majoritatea culturilor fiind trimise la export. Creșterea de arbori de lămâie a devenit extrem de profitabilă, istoricii estimând că – până la jumătatea anilor 1880 – era mai profitabil să crești un hectar de lămâi în Sicilia, decât să cultivi alte plante (inclusiv măslini, struguri sau grâu). Evident, ca unul dintre cei mai mari producători ai acestui fruct, Sicilia este locul de unde esența de lămâie este trimisă în toate colțurile lumii.
Oamenii de știință au descoperit recent o legătură între depresie și mirosul regăsit în aromele de citrice – în special lămâia – acesta afectând direct neuro-transmițătorii din creier. Aromele ajută la stimularea serotoninei, un hormon care ne ajută să ne simțim bine, cu ajutorul ei reducându-se substanțial neropinefrina, un hormon responsabil cu nivelul de stres. Plimbarea prin mijlocul unei livezi de lămâi – în special după ce a plouat – acționează ca un tonic asupra simțurilor naostre. O altă componentă important este utilizarea acestui fruct în tratamentele de înfrumusețare. Medicii din Egiptul Antic extrăgeau deja esențe și parfumuri esențiale din citrice în urmă cu peste cinci mii de ani. Cum de-a lungul insulei regăsim lămâia din soiul “Femminello” – un fruct cu «pielea» uleioasă și cu aciditate mai redusă – aceasta este utilizată ca ulei esențial, de mărci precum Dior, Dolce & Gabbana sau Lancôme, în producerea unora dintre cele mai renumite parfumuri. (articolul poate fi citit integral în numărul 43 al The Gentleman’s Journal). Detalii aici: SICILY
Mai multe informații aici: TRAVEL