Share This Article
Haute Couture este un simbol al Parisului elegant și, mai ales, al epocii Belle Époque. Nu am explorat niciodată acest domeniu, chiar dacă ocazional mai citeam materiale despre acest important segment al modei. Evident, cunoaștem cu toții cel mai bun exemplu al modei pariziene, mă refer aici la Gabrielle “Coco” Chanel. Citind recent un material despre Haute Couture-ul parizian, am căutat să aflu mai multe informații, primul pas făcându-l la École Lesage, locul de unde voi începe Aventura mea.
Am menționat ca punct de plecare École Lesage fiindcă aici ești invitat să împărtășești mai mult de un secol și jumătate de entuziasm, talent și expertiză. Mereu reînnoite, aceste abilități sunt dobândite cu ajutorul celor mai mari case de modă din lume. Ateliere precum Vermont, Montex sau Maison Lesage – situată în Pantin, o suburbie a Parisului – sunt completate de Maison Hurel, un atelier de broderie administrat de o familie – aflată acum la a cincea generație – în Place de la Bourse încă de la înființarea ei din anul 1879. De altfel, conform documentării mele, Place de la Bourse pare să fie locul ideal pentru broderie, povestea Haute Couture având ca punct de plecare secolul al XIX-lea. Ne aflăm în zorii Belle Époque, moment când pe scena modei internaționale își făcea apariția Haute Couture-ul.
Mai multe știri premium AICI
Este perioada când Charles Frederick Worth, Jacques Doucet sau Jeanne Paquin își stabileau casele în arondismentul 2 din Paris, pe Rue de la Paix. La o distanță scurtă, pe Rue Scribe, îl regăseai pe Louis Vuitton, în timp ce Redfern era stabilit pe Rue de Rivoli, iar Callot Soeurs își descidea atelierul pe Rue Taitbout. La începutul secolului XX, o nouă generație de designeri le urmau exemplul, menționând aici pe Elsa Schiaparelli sau Madame Grès, în timp ce Gabrielle “Coco” Chanel se stabilea pe Rue Cambon, iar Madeline Vionnet alegea Rue de Rivoli. Nu este o surpriză că furnizorii marilor case de lux se găseau în zonele înconjurătoare, ele fiind amplasate între marile bulevarde – trasate de primarul Haussmann – Sébastopol, Poissonnière, Bonne-Nouvelle și Réaumur, la intersecție cu strada Le Sentier.
Aici regăseai furnizorii industriei de lux încă din perioada Imperiului lui Napoleon – secolul al XVIII-lea – când micile magazine ale negustorilor și meșteșugarilor răspundeau nevoilor croitorilor, meșterilor, lucrătorilor în pene și florarilor artificiali. Parizienii eleganți care, cel mai probabil, nu-și permiteau extravaganța unor case precum Maison Worth, Doucet sau Paquin, veneau pe Sentier să-și completeze garderoba. Într-o singură clădire își puteau selecta țesăturile, urmând discuția cu croitorii și, ulterior, ridicarea ținutelor din boutique-urile înșirate de-a lungul străzii. Bazele Ready-To-Wear fuseseră puse, fiind momentul când fast-fashion începe să dezvolte sisteme de lucru eficiente. Hainele lor fine erau confecționate de negustori și meșteșugari ale căror origini ne conduc către imigrație, colonizare sau comerț cu textile.
Mai multe știri auto AICI
Străzile care se intersectau Le Sentier erau marcate de numeroși imigranți din Alsacia și Normandia, precum și de cei proveniți din Turcia sau Armenia, evrei din Europa de Est sau Africa de Nord. Compania Franceză a Indiilor de Est își stabilise aici sediul central, vânzând bumbacuri prelucrate și exportate în colonii din Puducherry (India). Tot aici regăsim statuia Sfintei Ecaterina – patroana Midinettes (denumirea tinerelor care lucrau în atelierele Haute Couture din jur) – care încă stă de veghe la intersecția străzilor Cléry și Poissonière. Aceste femei treceau cu pași repezi către locul lor de muncă, numărul lor aflat într-o continuă creștere semnificând rolul femeii în societate, cu independența lor financiară și cererile pentru reforma muncii de la finalul secolului al XIX-lea și începutul celui de-al XX-lea.
De altfel, printre tinerele Midinettes o regăsim și Jeanne Lanvin (o tânără de treisprezece ani) care a fugit la Paris și a început să vândă pălării pentru un meșteșugar din Rue Faubourg Saint-Honoré la începutul anilor 1880. După o ucenicie promițătoare, Madame Lanvin reușește să-și deschidă propriul său magazine de pălării – pe aceeași stradă – înainte de a deveni una dintre cele mai importante companii din segmentul Haute Couture de la începutul secolului XX. Pun capăt acestui scurt material, cu promisiunea că voi reveni în perioada următoare cu noi și captivante povești despre originea a ceea ce numim astăzi Haute Couture. Detalii documenatre AICI.
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul The Gentleman’s Journal pentru mai multe informații AICI