Share This Article
Feref – în anul 1968, cinci ilustratori de postere pentru filme – Fred, Eddy, Ray, Ed și Frank – s-au asociat și au înființat o agenție în Soho (Londra). Astfel a luat naștere Feref – un acronim al numelor lor – o agenție care avea un singur scop: producerea afișelor pentru numele mari din cinematografia internațională. Nu numai că au reușit, dar au create și unele dintre iconicele afișe din istoria filmului.
În anii 1960, trailer-ele filmelor erau vizionate numai în cinematografe, așa că afișele aveau menirea de a capta atenția trecătorilor, pentru a vinde povestea cu ajutorul unei singure imagini și a o converti în vânzarea de bilete. “Începând cu finalul anilor 1960, până la începutul anilor 1980, afișele erau realizate manual și, ulterior, ea era vândută”, menționează Alistair Audsley (Membru în Consiliul de Administrație al Feref). “Ei au produs unele dintre cele mai spectaculoase afișe, amintind aici de cele cu Han Solo (Star Wars) sau James Bond”. În realizarea afișelor, artiștii preluau imagini din film și creau un tablou supradimensionat al acțiunii: personaje, mașini, diferite scene sau explozii.
Colajul era ulterior tăiat și încadrat, imaginile transparente fiind retușate și completate. “Erau reproduce foarte bine”, menționează Alistair Audsley. “Cea mai mare diferență o reprezintă numeroasele modalități de comunicare și conectare ale studiourilor cu audiența. Comparați cu anii 1970 și remarcați priceperea și imaginația de care artiștii dădeau dovadă”. Cu toate acestea, activitatea agenției a avut de suferit odată cu tehnologizarea domeniului, multe lucrări pierzându-se în timp. Iar aici poate răspunde Tim Reeves (Creative Director Feref): “Arhiva cu afișe din perioada de început a Feref – din 1968 și până în 1980 – a fost preluată de Stu, unul din creatorii noștri, acesta fiind și un pasionat colecționar de postere.
Doar o singură persoană știa unde sunt, așa că era necesară angajarea unei echipe de detectivi. Evident, nu știam la ce să ne așteptăm, mai ales că fondatorii companiei nu mai există”. “Stu avea o ideea asupra locului unde s-ar fi putut afla arhiva, pe baza informațiilor din cartea lui Sim Branaghan (Britis Film Poster: An Illustrated History). El sugerează conexiunile profunde cu titlurile clasice din cinematografia britanică din primii ani ai Feref”. Atunci când arhiva a fost adusă la sediul companiei, în cutii au fost descoperite zeci de concepte și lucrări de artă originale, fotografii necesare informării artiștilor, materiale care constituiau în epocă sursa prin care afișele erau realizate – o perspectivă unică asupra priceperii primilor angajați ai agenției.
“Trecutul acestor postere îți dezvăluie modul cum acestea au fost realizate. Este incredibili să vezi cum lucrau fondatorii agenției, cum erau erau create o serie de schite în creion sau markere, încât ele arătau ca niște capodopere în mianiatură”. Arhiva a fost reunită într-o expoziție denumită “Feref Unseen” – desfășurată la sediul Asociației Distribuitoriulor de Film – în vara anului 2018. “Deschizând fiecare cutie, am sesizat diversitatea acestora, nefiind vorba doar de marile blockbusters-urile acelor ani”, încheie Tim Reeves. Nu-mi rămâne decât să invit să admirați câteva din afișele epocii și, cu siguranță, mulți dintre dumneavoastră își vor aduce aminte cu plăcere de momentul când au vizionat acesle filme.
Detalii/sursă aici: FEREF