Share This Article
Cu ajutorul a cinci dintre cele mai importante potrete, vă invităm într-o călătorie de-a lungul câtorva secole de exprimare aristică. Sunt expresii izvorâte din necesitatea de exprimare personală, portretul fiind una dintre cele mai vechi forme de artă.

Originile portretului îl găsim în Grecia Antică, locul unde bărbații importanți ai societății au fost imortalizați prin sculptură. Portretul pictat a fost utilizat în Egiptul roman, cinci lucrări importante regăsindu-se în muzeele lumii. În Europa de Vest, venerația față de civilizația greco-romană și valorile sale a declanșat Renașterea. Cu toate acestea, nu este vorba doar de personajul portretului, ci mai degrabă de artistul care l-a realizat.
Portretul Arnolfini
Ani de zile, acest tablou a fost cunoscut sub numele de “Portretul Nunții Arnolfini”. Cu toate acestea, astăzi nu există siguranta că este vorba despre o nuntă. Istoricii plasează opera în secolul al XV-lea, în Bruge, reprezentându-I pe comerciantul Giovanni Arnolfini și soția sa. Tabloul conține elemente luxoase, precum ținutele elegante sau portocalele de pe pervaz. Cel mai izbitor element este oglinda, locul unde putem vedea reflexia celor doi.

Ambasadorii – în 1533, Jean-de-Dintenville (ambasadorul Franței în Anglia) l-a însărcinat pe Hans Hulbein cel Tânăr să realizeze acest tablou. Îl arată pe acesta alături de Georges-de-Selve, cei doi fiind surprinși în fața unei perdele verzi. În prim-plan se observă o formă neobișnuită: un craniu uman, o amintire a morții. Pictura are și un aspect politic și religios. Regele Franței l-a trimis pe de Dintenville să-l observe pe Henric al VIII-lea.
Veghea de Noapte
Portretele de grup au fost foarte populare în timpul Epocii de Aur a picturii olandeze. Multe bresle le-au comandat ca să-și celebreze membrii cei mai distinși. În tablou este reprezentat căpitanul Frans Banning Cocq și locotentul său, Willem-van-Ruytenburgh. Rembrandt Harmenszoon van Rijn a revoluționat tipul de portret, prezentând compania în mișcare. Așezarea spațială inteligentă a protagoniștilor infuzează pictura cu energie.

Prințesa de Broglie – Jean Auguste Dominique Ingres este cunoscut azi mai ales pentru odaliscurile sale. Cu toate acestea, de-a lungul vietii a fost un apreciat pictor de portrete. Un exemplu este cel în care apare Joséphine-Éléonore-Marie-Pauline de Galard de Brassac de Béarn. Pensula artistului francez oferă picturii o calitate aproape fotografică, surprinzând texttura hainelor ei. Fără îndoială, impresionanta rochie albastră strălucește în lumină.

Madame X – Încheiem expozeul nostru cu portretul doamnei Pierre Gautreau, o tânără din Parisul secolului XIX. Singer-Sargent a portretizat-o ca pe o femeie seducătoare, pictura provocând tulburări când a fost expusă la salonul din cinci 1884. Decolteul și bretelele drepte (acestea au fost ulterior recolorate) ale rochiei au șocat societatea pariziană. Singer Sargent a păstrat lucrarea timp de treizeci de ani, fiind vândută în cele din urmă Muzeului Metropolitan.
Sursă documentare: Daily Art Magazine & Wikipedia.

