CHOPARD, IMPLICAT ÎN AURUL “ETIC”

0
37
Chopard si aurul etic

Anunțul Chopard prin care a decis să utilizeze doar aurul “etic” în realizarea bijuteriilor sale, a reaprins dezbaterea cu privire la ceea ce înseamnă acest aur “etic” și dificultățile legate de asigurarea lanțului de aprovizionare. În luna februarie a acestui an, ONG-ul “Human Rights Watch” a lansat o campanie denumită “Behind the Bling”, aceasta fiind preluată pe larg de către mass-media. Anunțul de la Baselworld reaprinde dezbaterea asupra a ceea ce denumim aurul “etic” și dificultatea companiei de a-și asigura aprovizionarea întrun lanț complex și fragmentat.

Într-o notă publicată în 22 martie 2018, “Human Rights Watch” a declarat că standardul impus de “Responsible Jewellery Council” (RJC), un organism de certificare în cadrul industriei, “Impune societăților să se documenteze în privința tranzacțiilor prin care achiziționează aurul”. Soluția Chopard a fost aceea de a investi în parteneri care pot confirma originea aurului pe care îl utilizează. Începând din 2013, a colaborat cu “Alliance for Responsible Mining” (ARM) și a început să sprijine minele de aur din Columbia, Bolivia și Peru în obținerea certificării “Fairmined”. În acest sens, compania contribuie la îmbunătățirea calității vieții pentru comunitățile miniere și se asigură că aurul extras a fost obținut prin respectarea drepturilor omului și a unor condiții de muncă cât mai bune. Deoarece cantitățile de aur “Fairmined” sunt departe de a fi suficiente pentru a acoperi nevoile Chopard, compania folosește și aurul cu certificarea “Chain of Custody”. Lansat de “RJC”, acest program permite o trasabilitate clară prin certificarea fiecărei etape a lanțului de aprovizionare cu aur. Standardul este unul destul de “aprins”, dar Chopard rămâne hotărât în decizia sa: “Nu există un standard mai bun în industria ceasurilor sau în lanțul de aprovizionare cu aur în acest moment”, explică doamna Diana Cullilas (Corporate Social Responsibility Manager în cadrul Chopard). “A fost întotdeauna clar că dorim să creștem oferta de aur Fairmined de-a lungul timpului și suntem mai mult decât bucuroși să ne conformăm unor standarde mult mai stricte decât cele ale CoC. Da, există loc pentru îmbunătățire, dar preferăm să luăm poziție în acest caz decât să arătăm deficiențele standardului ca pretext de a nu întreprinde nimic”. Astfel, Chopard s-a alăturat echipei “RJC” în anul 2010 și, după numai doi ani, a reușit să obțină certificarea. În 2013, a continuat “Călătoria spre Luxul Sustenabil” cu ajutorul primelor livrări de aur de tip Fairmined către turnatoria sa. Acest pas, întâmplător, este unul dintre motivele succesului mărcii. După ce a început să-și topească propriul său aur în 1978, Chopard a continuat integrarea pe verticală și deține acum controlul asupra întregului lanț de producție, de la materia primă și până la produsul finit (fie că ne referim la un ceas sau o bijuterie). De asemenea, Chopard a estimat că până în luna iulie 2018 v-a reuși să elimine aurul necertificat din linia de producție a companiei. Iar acest pas nu este și ultimul. Familia Scheufele, cea care deține marca Chopard, a declarat că dorește să contribuie întrun mod activ la atingerea obiectivelor “United Nations Global Goals” – convenită în 2015 – și a lansat o evaluare a impactului social și ecologic al produselor Chopard în ce privește realizarea ceasurilor și bijuteriilor și, mai ales, prin utilizarea meșteșugarilor calificați în lucrul cu pietre și metale prețioase.

Chopard și-a definitivat obiectivele în acest domeniu, acestea urmând să fie anunțate în timp util. Traseul aurului este unul foarte important pentru o companie precum Chopard, în timp ce aprovizionarea cu pietre prețioase reprezintă o altă problemă. Iar această problemă este una foarte serioasă, în special datorită unui lanț de aprovizionare etic și durabil. “Procesul Kimberley”, semnat de optzeci și unu de țări în 2002, se concentrează exclusiv pe prevenirea comerțului cu diamante din zonele de conflict. Totodată, în acest moment nu există un sistem internațional pentru certificarea pietrelor colorate. O mențiune despre acest aspect ne-o oferă doamna Diana Cullilas: “Este o necesitate și un obiectiv realizarea acestor certificări, dar, întrucât situația trasabilității este destul de greu de rezolvat, lanțul de aprovizionare este unul foarte fragmentat. Chopard a contribuit la elaborarea standardului “RJC” pentru pietrele colorate care urmează să între în vigoare la finalul anului 2018 și pune bazele unui lanț de aprovizionare responsabil. Între timp, noi credem cu tărie în stabilirea unor parteneriate corecte, precum cele realizate cu “Aurora Gems” pentru opal, “Gem Stones” pentru smaralde și mina Karowe pentru diamante, garantând astfel proveniența acestor pietre prețioase. Nu încercăm să conducem, chiar dacă blocurile ne-ar permite să asigurăm în mod transparent lanțul de aprovizionare cu pietre prețioase”. În fine, ultimul cuvânt în această problemă îl oferă doamna Caroline Scheufele (Co-Președinte și Art Director în cadrul Chopard), astfel: “Responsabilitatea și etica au fost întotdeauna o parte integrantă a filozofiei familiei noastre. «True Luxury» înseamnă să cunoști impactul real al unui lanț de aprovizionare corect”. Mai multe detalii aici (www.chopard.com).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here