Share This Article
BMW este una din companiile care au sprijinit arta, începuturile fiind regăsite în cele trei tablouri create de Gerhard Richter, comandate de constructorul german în anul 1971 și care aveau să primească numele culorilor primare (roșu, galben, albastru). Astăzi, BMW este implicat cultural în întreaga lume şi îşi ia în serios responsabilitatea socială ca cetăţean corporate. Peste 100 de iniţiative culturale pe termen lung ale mărcii se regăsesc în domeniile artei moderne şi contemporane, muzicii clasice, jazzului şi sunetului, precum şi în arhitectură şi design au fost consacrate de-a lungul deceniilor.
“În perioadele de schimbare rapidă, responsabilitatea şi încrederea sunt de cele mai importante valori. Aşa este şi cultura. De jumătate de secol ne-am stabilit ferm angajamentul cultural în întreaga lume ca parteneri pe termen lung. Considerăm că o parte integrantă a dezvoltării noastre durabile la nivel social o reprezintă cooperările noastre de artă – din trecut, prezent şi viitor. Cu cea mai mare bucurie, BMW Group poate privi înapoi la 50 de ani de parteneriate incomparabile, bazate pe aprecierea reciprocă, care ne leagă de cele mai renumite instituţii culturale şi cei mai renumiţi artişti din lume”, spune Ilka Horstmeier (Membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG).
Începând cu Muzeul Guggenheim și până la Tate Modern, de la Centrul Pompidou la Neue Nationalgalerie, trecând prin Opera de Stat Unter den Linden, La Scala din Milano sau Teatrul Balşoi din Moscova, amintind și de Art Basel, Frieze şi Bienala Kochi-Muziris, implicarea socială şi dialogul intercultural se află în centrul unei companii de succes precum cea a constructorului german. Libertatea creativă necondiţionată şi cooperările durabile şi pe termen lung sunt esenţiale pentru parteneriate adevărate în domeniul cultural. Competenţa, reţeaua şi cunoştinţele comune permit o interacţiune în locul tranzacţiei monetare care defineşte simpla sponsorizare.
Gerhard Richter (1971) – BMW Group a pus bazele angajamentului său cultural prin comandarea a trei lucrări de mari dimensiuni ale artistului german Gerhard Richter. În 1971, Eberhard von Kuenheim, pe atunci preşedinte al Consiliului de Administraţie al BMW AG, i-a cerut să creeze trei tablouri pentru foaierul sediului nou construit din München. De la deschiderea emblematicei clădiri “Four Cylinder” – proiectată de arhitectul Karl Schwanzer – (clădire inaugurată în 1973), cele trei lucrări comandate “Rot” (Roşu), “Gelb” (Galben) şi “Blau” (Albastru) au fost expuse în holul de la intrare şi pot fi admirate şi astăzi.
Dingolfing şi Expoziţii (1973/1974) – Angajamentul cultural al companiei a fost determinat de atenţia către angajaţii săi. La începutul anilor ’70, constructorul a deschis fabrica sa din Dingolfing. Chiar dacă nu avea acces la autostradă în acel moment, oraşul Dingolfing s-a dezvoltat rapid ca o zonă atractivă pentru personalul calificat, deoarece compania a colaborat cu instituţiile culturale pentru a crea acces la scena locală de artă şi cultură. Aproape în acelaşi timp, o nouă galerie care expune arta angajaţilor s-a deschis în noua fabrică BMW Group, la nord de München, fiind creat un spaţiu expoziţional pentru a prezenta diferite spectacole.
Naşterea BMW Art Cars (1975) – Iniţiat de Hervé Poulain, pilot francez pasionat de artă, şi conceput în colaborare cu fondatorul BMW Motorsport, Jochen Neerpasch, primul BMW Art Car a fost creat când cei doi i-au cerut lui Alexander Calder să picteze maşina de curse a lui Poulain din 1975. Ideea a dus la a 3.0 CSL pictat după un model creat de artist care a participat la cursa de 24 de ore de la Le Mans. Prezenţa spectaculoasă a maşinii a devenit un favorit instantaneu al publicului. Artişti din întreaga lume au creat BMW Art Cars, amintind aici de Roy Lichtenstein (1977, 320i), Andy Warhol (1979, M1) sau Robert Rauschenberg (1986, 635 CSi).
Parteneriate culturale în Germania (1979) – Împreună cu oraşul München, constructorul german de automobile premium a fondat Spielmotor München e.V., unul dintre cele mai vechi parteneriate public-private din Germania. O colaborare care îşi propune să stabilească şi să dezvolte în continuare oraşul ca centru cultural regional şi internaţional. Treptat, Spielmotor a început să-şi extindă programul pentru a include Bienala de la München pentru teatru-muzică nouă în 1988, festivalul de teatru experimental SPIELART în 1995 şi festivalul de dans contemporan DANCE din anul 1998. Detalii BMW Group AICI.
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul The Gentleman’s Journal pentru mai multe informații – AICI