Share This Article
BMW este o companie cu o istorie de peste o sută de ani, tradiția mărcii bavareze regăsindu-se în distinctivul motor cu șase cilindri în linie (produs pentru prima dată acum 103 ani sub forma motorului de aviație BMW IIIa) sau grila dublă de radiator pentru automobile (folosită în premieră acum 97 de ani, la modelul BMW 303). În același timp, “Transformarea” este unul dintre elementele constante de-a lungul acestui secol de istorie BMW, o resursă puternică care a ajutat compania să depășească unele dintre cele mai dificile crize din istorie, după cele două Războaie Mondiale.
Compania s-a reinventat de fiecare dată și a abordat cu curaj noi direcții de pentru a-și asigura supraviețuirea și evoluția. Transformarea este și motorul inovației companiei, care a deschis segmente noi precum modelele sedan de înaltă performanță odată cu crearea BMW Motorsport/BMW M şi lansarea M535i și M5, modelele Sports Activity Vehicle (SAV) cu X5, modelele Sports Activity Coupé (SAC) cu X6, revoluționara gamă de modele electrice cu i3. Și în ceea ce privește motocicletele, constructorul a găsit forță inovatoare în transformare, gama GS (Gelände-Strasse) este unul dintre cele mai relevante exemple. Continuând tradiția, modelul iX a fost prezentat în luna noiembrie 2020 și promite o revoluție în ceea ce privește interiorul automobilului, ergonomia și condusul automatizat, deschizând noi oportunități pentru companie.
Cu toate acestea, revenind la trecutul companiei germane, trebuie să menționăm anul 1945: BMW era o companie germană care avea deja o istorie de aproape 30 de ani și care se afirmase deja ca un producător excelent de motoare de avion, motociclete și, din 1929, automobile. Însă, finalul celui de-al Doilea Război Mondial arunca marca într-o criză majoră, compania fiind în situația de a pierde jumătate dintre cele șase fabrici pe care le deținea, iar cele trei centre pe care le păstra – München, Berlin-Spandau și Aalach – erau distruse, majoritatea utilajelor funcționale confiscate și distribuite în întreaga lume, ca reparație de război. Fabricile din Dürrerhof (inițial sub ocupație americană) și Basdorf-Zühlsdorf au intrat sub control sovietic și au fost dezasamblate, cea mai importantă pierdere a companiei fiind fabrica din Eisenach, situată acum în Germania de Est.
Odată ce controlul fabricii este preluat de URSS, BMW rămâne fără centrul de producție pentru automobile sau motociclete, precum și fără documentația tehnică pentru a putea fabrica aceste produse. Fabrica din Esienach este reorganizată ca parte a companiei est-germane Awtowelo AG și reia producția de automobile și motociclete sub sigla mărcii din 1945, pe baza planurilor BMW 321, respectiv respectiv R 35. Când aceste modele au început însă să fie comercializate în Europa de Vest, BMW AG a reușit să blocheze în instanță distribuția lor în Europa de Vest, pe baza unui proces deschis în 1949. Începând cu 1 ianuarie 1952, Awtowelo AG se redenumește în EMW (Eisenacher Motoren Werke), iar din 1956, EMW folosește denumirea Wartburg, după castelul care domină orașul, destinele celor două companii despărțindu-se pentru totdeauna.
După o interzicere totală, forțele de ocupație americane oferă, la 28 iulie 1945, permisiunea începerii producției și distribuția de diverse bunuri de consum. La 29 august 1945, compania primește permisiunea de a produce biciclete, iar la 26 martie 1946 se obține autorizația de a fabrica motociclete. Astfel, marca putea să reia încet producția cu obiectivul de a se reîntoarce în timp la motociclete și automobile, deși drumul până acolo se anunța lung. În fabrica din Allach și într-o parte din fabrica din München, compania face lucrări de întreținere și reparații pentru Armata Americană. La Allach se înființează Karlsfeld Ordnance and Maintenance Depot (cel mai mare centru de reparații al Armatei Americane din Europa). Mulțumită acestui contract, BMW poate să păstreze multe din utilajele din Allach și are asigurat accesul la materie primă.
În acest context, cu resurse și oportunități limitate, BMW începe așa-numita Notproduktion – producție de criză – în München și Berlin, odată cu permisiunea inițială a forței de ocupație americane din iulie 1945. Fără documentația tehnică pierdută odată cu fabrica din Eisenach, primele motociclete și automobile postbelice se lasă așteptate. Marca se orientează întâi către oale și produse casnice pentru bucătărie, utilaje agricole, compresoare de frână, materiale de construcții, biciclete și piese de schimb. În această perioadă, criza a făcut ca angajații să fie plătiți chiar cu produsele pe care le fabricau. O altă colaborare inedită a fost cu compania înființată și condusă de Hermann Raussendorf în micuţa comună bavareză Singwitz-Bautzen pentru a produce combine agricole sub licență, într-un contract activ de la 1 iulie 1946 până la 30 iunie 1952.
În 1948, Hanns Grewening este numit în poziția de director comercial și astfel această funcție executivă importantă este ocupată pentru prima dată după al Doilea Război Mondial. Marca începuse pregătirea unei motociclete din 1946, odată cu licența de permisiunea de producție acordată în martie 1946. Dezvoltarea merge întâi cu un model de 125 cmc, ca apoi să se ia decizia pentru o motocicletă mai puternică, de 250 cmc. În paralel a fost reactivată rețeaua de distribuitori ai mărcii. Deja din 1947 au fost semnate deja 400 de contracte de dealeri și așteptările erau mari. O notă de management spunea că “numărul comenzilor a ajuns la un așa nivel, încât suntem capabili să luăm un start timpuriu în planurile de expansiune pentru 1950”. În martie 1948 avea să fie prezentată prima motocicletă BMW postbelică la Salonul Auto de la Geneva – modelul R24.
De asemenea, primul automobil – modelul de lux BMW 501 – este produs în München începând cu 1951, prezentarea noului automobil la Salonul Auto de la Frankfurt din toamna acelui an arătând intențiile serioase ale BMW privind relansarea. Compania începea un ritm de dezvoltare rapid, cu lansarea de mai multe modele de automobile și motociclete, dar se confruntă în continuare cu probleme financiare. Bazele relansării vin după preluarea companiei de către familia Quandt, și succesul noului automobil BMW 700. Lansat în 1960, acesta este unul dintre puținele modele cu motorul amplasat în spate. Cu debutul în 1962, gama “Neue Klasse” avea să așeze BMW pe o direcție clară ca producător de automobile: legendarele 1800 TI sau 2002 primesc o recunoaștere specială pe piețele din întreaga lume și se afirmă în motorsport.
“Această incursiune, realizată cu sprijinul BMW Group Classic și a Arhivei BMW, a fost un exercițiu care a pornit de la o anecdotă – BMW ca producător de produse neașteptate – «oalele BMW». Prin redescoperirea de detalii apăsătoare, care au format o imagine tot mai concretă, a devenit evidentă dimensiunea crizei de acum 75 de ani și, odată cu aceasta, forța extraordinară de supraviețuire și reinventare a BMW. Transformarea ca tradiție, oricât de surprinzătoare ar părea alăturarea, nu este un slogan de marketing, ci o valoare puternică a companiei noastre. Și în prezent, transformarea joacă un rol important – BMW i, ca sub-brand dedicat inovației și cu iX ca cel mai nou produs, este efortul structurat al companiei de reinventare permanentă”, explică Alex Șeremet (Corporate Communication Manager BMW Group România). Detalii aici: BMW ROMÂNIA
Mai multe informații aici: EXPLORE