Top
STYLE

VIOREL CRISTEA – ARTA COSTUMULUI BESPOKE

The Gentleman’s Journal a fost în vizită la sediul croitoriei Viorel Cristea Bespoke, pe bulevardul Regina Maria, de unde am fost întâmpinaţi cu căldură de către însuşi maestrul croitor, domnul Viorel şi de băiatul său. Am stat de vorbă despre începuturi, despre industria bespoke şi despre clientul modern în contact cu arta croitoriei bespoke.

Domnul Viorel ne împărtăşeşte întâiul moment în care s-a îndrăgostit de croitorie, era vară când trecea din clasa a 9-a în clasa a 10-a, vară pe care şi-a petrecut-o departe de casă, în provincie prin preajma unui croitor în vârstă. Timp de trei luni a fost umbra maestrului croitor, învăţând să croiască şi să lucreze un pantalon. Întors la casa părintească, a încercat să lucreze de unul singur o pereche de pantaloni, iar aşa cum bănuiţi deja, nu a ieşit 100% corect, scăpându-i o mulţime de detalii pe care le întâlnea mai târziu sub tutela altor maeştrii croitori şi desigur, în şcoală. “De aici am prins dragostea pentru croitorie, o vară petrecută printre stofe şi ustensile de croit. Am învăţat croitoria veche, manuală, asta înainte de 89’, atunci când tehnica nu exista ori era ocolită. Mai târziu am lucrat la Apaca, acolo unde m-am familiarizat cu tehnica modernă şi asta m-a ajutat mult în domeniul producţiei. Pentru acurateţe, m-am gândit să combin tehnica modernă cu cea manuală, adică o căptuşeală aplicată de mână, acea perfecţiune dispare şi este mult mai rezistentă făcută la maşină, pe dedesubt însă este lucrată manual, doar anumite cusături pot părea industrial şi asta pentru a da o anduranţă produsului finit.” Oricât de profundă ar fi pasiunea, acest domeniu nu este o joacă de copil, iar orice afacere incepută cere investiţii pe măsură şi o dedicaţieă de a o duce la capăt. “Businessul a început acum 4 ani, atunci când am plecat de la Alexandru Ciucu, iar socoteala a fost foarte simplă, salariul lui îl făceam lucrând un singur costum, iar un costum îl lucrez în 2 zile, prin urmare mă puteam bucura de mai mult timp liber, dar câştigând la fel de bine. La început am colaborat cu diverse firme pe care le-am ajutat să îşi dubleze vânzările, iar întrebarea rămânea: de ce nu fac toate acestea pentru mine? La început lucrurile au fost complicate deoarece fiind singur, fără cineva care să te ghideze, fără utilaje este greu să-ţi aduci clienţi şi să ai rezultate pe măsura aşteptărilor.”

Pentru că are o experienţă considerabilă în domeniul croitoriei, ne-am dorit să aflăm de la domnul Viorel o  opinie în legătură cu diferenţa dintre un croitor “vechi” şi unul modern, cum şi-a pus timpul amprenta asupra modului cum este lucrat un costum? “Astăzi căutăm să împrumutăm de la fiecare ce-i mai bun, croitorul modern este o îmbinare de tehnici atât vechi, clasice, cât şi cunoştinţe şi tehnici moderne de lucru şi asta deoarece, croitorul modern se preocupă de rezultat, nota sa este până la urmă costumul creat. Dacă anumite secrete din croitoria ‘veche’ îl ajută pe el să atingă un grad al complexităţii acestei meserii, fiţi siguri că nu va ezita să se folosească de acele tehnici.” povesteşte domnul Viorel. Acesta continuă să puncteze anumite procedee care sunt şi astăzi prezente în crearea unui costum: “Înainte nu existau tipare, se lucra direct pe dimensiune, lucru pe care noi îl practicăm şi acum, sunt formule de calcul pentru anumite zone ale corpului pe care le-am învăţat de la maeştrii croitori şi care sunt valabile şi acum. Tot înainte, croitorul schiţa cu creta dimensiunile lăsând reserve acolo unde era necesar, iar la prima probă, el deja definitiva dimensiunile în funcţie de conformaţia corpului.” Am discutat de asemenea despre etapele de creare al unui costum bespoke în viziunea Viorel bespoke. “În primă instanţă discutăm cu clientul pentru a afla necesităţile sale, pentru ce îşi achiziţionează un costum bespoke. Apoi vorbim despre ţesături, mai rigide ori mai catifelate, iar un exemplu ar fi chiar unul dintre clienţii noştri recenţi, care ne-a cerut ca paltoanele să fie foarte structurate, ei bine aceste sacouri ori paltoane structurate nu prea le mai face nimeni în ziua de astăzi, deoarece ele se lucrează industrial cu pânză termocolantă, cu pânză veche, cusături manuale, pichir, cum se lucra pe vremuri. Totuşi, acele cusături nu se fac degeaba manual, deoarece măiestria lor este că întoarce materialul şi îl lipeşte de corp, iar practic orice i-ai face, el va reveni la forma sub care i-a fost lucrată cusătura.” În ceea ce priveşte numărul de întâlniri pe care clientul le are cu croitorul, atunci când nu există complicaţii, vorbim de trei probe. Prima probă înseamnă definitivarea măsurătorilor la piept şi la spate pentru a determina conformaţia, pentru a doua probă se va căptuşi haina şi se va aplica mâneca de probă pentru a vedea poziţia corpului, daca lipeşte gulerul ori dacă este depărtat de gât, dacă mâneca este în faţă ori î0n spate, dacă umărul este fie jos, ori sus. Se corectează toate aceste detalii, apoi vine a treia probă unde toate aceste corecturi sunt verificate şi se observă cu atenţie formele cleintului.

Timpul pentru realizarea unui costum bespoke variază între două şi trei săptămâni, în funcţie de complexitatea produsului lucrat.  Viorel bespoke are disponibilitate vastă în ceea ce priveşte ţesăturile cu care lucrează, iar aici vom menţiona câteva branduri deja cunoscute în industria bespoke: Loro Piana, Cerruti, Carnet, Holland & Sherry, Dugdale Bros, Vitale Barberis, etc. Domnul Viorel ne-a împărtăşit experienţele sale atunci când vorbim de educaţia clientului în zona costumelor de lux, căci aşa cum obişnuim, încercăm să aflăm unde se situează clientul român atunci când vine vorba despre achiziţionarea unui produs. Motivaţia fiecărui client variază, însă cunoştinţele sale vizavi de produsul pe care şi-l doreşte nu înşală. “În ultimul timp am întâmpinat mulţi oameni care vin cu idei preconcepute, ori pretind ca au habar despre costumele bespoke, însă se dovedeşte cu rapiditate, ca ei nu cunosc nici măcar ce îşi doresc de la un costum. Vă voi da un exemplu concret: Un domn şi-a făcut o programare la noi, l-am întâmpinat, am discutat cam ce anume doreşte, un costum busniness ori unul formal, pentru a ştii ce fel de ţesături sugerăm, pentru a-l ajuta să facă o alegere corectă. Apoi l-am întrebat cât de structurat îl doreşte, iar răspunsul său a fost – nu ştiu – bun, bun, atunci cum putem să-l facem după dorinţa dumneavoastră? Nu a ştiut să răspundă şi a hotărât să se mai gândească, părăsind croitoria pe unde a sosit. El auzise despre termenul ‘bespoke’, însă mândria nu l-a lăsat să îşi comunice lacunele vizavi de subiect, aşa că a jucat cartea cea mai simplă, cea a cunoscatorului rafinat. Chiar dacă observăm că există o tendinţă a reîntoarcerii către croitorie, tot timpul acesta scurs face ca educaţia în domeniu să lipsească cu desăvârşire şi ne regăsim nevoiţi să apelăm la răbdare. Noi vom căuta să aducem pe cât se poate, înformaţia la client, într-un mod corect, în aşa fel încât să ne ajute şi pe noi, dar cel mai important pe el.” Aici putem vorbi despre rolul consilierii în arta bespoke, lucru pentru care domnul Viorel acordă o deosebită atenţie şi “asta deoarece sunt clienţi, aşa cum am discutat mai sus, care vin şi cer un lucru aberant, moment în care intervenim şi explicăm de ce nu, ori de ce da. Sunt evident, persoane care cunosc procesul şi ne abţinem, tocmai pentru că există o idee bine conturată şi bine explicată. Dar menţionez că hotărârea finală le aparţine lor, noi încercăm să îi ghidăm către cele mai bune soluţii.”

O altă îngrijoarare a domnului Viorel o reprezintă continuitatea meseriei, lucru de care am auzit şi în alte vizite în croitoriile din Bucureşti. Toţi maeştrii îşi doresc să ducă mai departe frumuseţea acestei meserii, dar majoritatea sfârşesc dezamăgiţi, cu gândul: “Ce va urma după noi?”. “Meseria de croitor o înveţi în doi, poate trei ani de zile, atât cât să poţi activa în domeniu şi abia după cinci ani poţi câştiga îndeajuns de bine cât să te poţi întreţine şi să fii mulţumit. Ei bine tinerii nu au răbdare cu aceşti 2-3 ani atât de importanţi, interesul lor piere pe parcurs. Majoritatea caută o rezolvare rapidă, cu rezultate rapide şi pe măsură, lucru care nu există. De asemenea, nu există o perspectivă de viitor, ei trebuie să realizeze că omul nu va înceta niciodată să poarte haine şi prin urmare meseria nu va muri. Această continuitate ar trebui să le dea răgazul necesar să continue.” Croitoria Bespoke nu este un moft, menţionez deseori că este o artă şi trebuie tratată ca atare căci există la celălalt cap al lumii oameni care şi-au dedicat întreaga viaţă în slujba acestei frumoase meserii, construind cărămidă cu cărămidă, ceea ce astăzi este un domeniu greu de cuprins cu braţele goale. Sunt însă, după cum aflăm zi de zi, oameni care vor să facă cinste acestor oameni, Viorel bespoke reprezintă acea mică proporţie care aduce mândrie în arta croitoriei de lux şi care continuă să crească şi să spere că arta lor va merge mai departe. Mai multe detalii aici (www.viorelcristeabespoke.ro).

– de: Lungu Cosmin Andrei; Foto: Rusu Dumitru Costinel (www.rusenski.com).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons