Top
STORIES

VAN EYCK, MESTRUL TEMELOR ASCUNSE II

Van Eyck

Când analizăm o pictură, fiecare dintre noi încercăm să observăm imagini cât mai detaliate asupra viziunii artistului. Uneori, viziunea unui artist poate fi duplicata și regăsită în alte picturi, observând astfel modul cum se dezvoltă o temă. Temele regăsite în tablouri nu numai că-l leagă pe artist de munca lui, ci îl aduce pe acesta aproape de o viziune și convingere personală. Jan van Eyck, unul dintre cei mai renumiți artiști ai lumii, este, de asemenea, “vinovat” pentru temele alese în cadrul lucrărilor sale.

Van Eyck, Frick Collection

O altă pictură reprezentativă a lui Jan van Eyck este “Fecioara Maria, cu Sfinți și Donatori”. În acest tablou, Fecioara Maria se află în centrul picturii, ea fiind însoțită de Pruncul Isus – Fecioara aflându-se pe un frumos covor oriental și încadrată de două arce. În jurul Fecioarei sunt reprezentate alte trei figuri: Sfânta Barbara, Sfânta Elizabeth din Ungaria și un călugăr Cartuzian (un ordin monastic catolic, fondat în anul 1084 de Bruno de Köln). Astfel în spatele Sfintei Barbara se află turnul cu trei ferestre (cu care aceasta este asociată). La una dintre cele trei ferestre ale turnului regăsim o sculptură a lui Marte (Zeul războiului), el fiind asociat cu Sfânta Barbara – considerată sfânta patroană a soldaților. În același timp, Sfânta Elizabeth din Ungaria este îmbrăcată cu veșminte specific obiceiului ei religios, în opoziție cu coroana pe care o ține în mâini, oferind imaginea unei persoane dedicate slujirii bisericii și a rugăciunii. De asemenea, călugărul cartuzian este identificat ca fiind Jan Vos, cel care a fost stareț al Charterhouse din Genadedal. O figură importantă în viața mănăstirilor de-a lungul secolului al XV-lea, el îndeplinind mai multe roluri importante înainte de a fi numit stareț în Genadedal. Potrivit documentelor referitoare la această pictură, se pare că ea a fost comandată pentru a fi un “memorial pios a domnului Jan Vos, Starețul mănăstirii din Genadedal”. În imagine, călugărul este reprezentat în genunchi la picioarele Fecioarei Maria, într-o poziție de rugăciune, în timp ce mâna dreaptă a Sfintei Barbara se odihnește pe umărul său drept. Poziția în care se află Sfânta Barbara pare să indice că este un “patron” al acestui călugăr, în același timp ea ținând în mâna stângă o ramură de palmier înclinată spre Fecioara Maria și Pruncul Isus. De altfel, ramura de palmier este reprezentativă pentru pace și viață eternă, deci este foarte posibil să presupunem că Sfânta Barbara este patronul acestui călugăr, cel care solicită pacea eternă de la Fecioara Maria și Pruncul Isus. În schimb, Pruncul Isus și-a ridicat mâna într-un gest de binecuvântare la adresa călugărului. Conexiunea Sfintei Elizabeth se poate realiza prin legătura unei familii extrem de bogate care a făcut donații importante mănăstirilor cartuziene; în același timp, peisajul regăsit în spatele acesteia este al unui oraș puternic, imaginea prezentând turnurile catedralelor și ale unui zid puternic ce înconjoară orașul. Legătura cu malul opus al orașului este realizată printr-un pod ce dispare în direcția Fecioarei Maria. Podul, care o unește pe Fecioara Maria și Pruncul Isus cu orașul catedralelor, reprezintă ideea din spatele lui Hristos – aceea de mântuitor al omenirii. Totodată, Pruncul Isus ține în mâna stângă o cruce, ceea ce reprezintă sacrificiul său iminent, în ideea de a-i salva pe toți oamenii păcătoși.

Foto: Buna Fecioara cu Pruncul, Sfinți și Donatori (cca. 1441) – Frick Collection.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons