Top
STORIES

ULTIMUL SAMURAI, POVESTEA FILMULUI

“Ultimul Samurai” este un film destul de bine realizat, chiar dacă unii l-au subevaluat. Un film despre idealuri şi despre felul în care te poate schimba întâlnirea cu persoana potrivită. Acțiunea este bine construită, iar fuziunea dintre vechi și nou, precum și numeroasele ideologii prezentate de-a lungul filmului sunt livrate într-un mod interesant și plăcut.

Niciun film realizat la Hollywood nu respectă cu sfinţenie istoria, deşi aproape toate se bazează pe o poveste cunoscută sau o perioadă deosebit de importantă. În Ultimul Samurai, timpul şi locul sunt fascinante. Perioada de restaurare Meiji a Japoniei. A fost una dintre cele mai dificile, cu schimbări majore. A însemnat declinul samurailor, care dominaseră istoria Japoniei, aproape 1000 de ani şi apariţia unei noi armate, a unei noi culturi. Toate modernizările au dus la un război civil. Este perioada care a marcat sfârşitul erei Edo, adesea nimit şogunat, şi revenirea pe tron a împăratului Meiji. Reformele au fost adoptate rapid,  de la stilul vestimentar european până la armele folosite. Temându-se de o diluare a valorilor tradiţionale, Shogunatul Tokugawa a expulzat toţi europenii din insule în secolul al XVII-lea şi a limitat comerţul cu europenii. Exista un singur port controlat de olandezi, în Nagasaki. Comandantul Matthew Perry a sosit cu navele sale masive, care aveau la bord zeci de tunuri încercând să-i convingă pe japonezi să deschidă mai multe porturi şi de a face din nou comerţ cu restul lumii. Japonezii au realizat că sunt depăşiţi de aproape toate naţiile din lumea civilizată. Erau încă ancoraţi în Evul Mediu. America trecuse prin Războiul Civil, iar Europa avea experienţa războaielor napoleoniene. Aparatul foto, electricitatea, sisteme complexe de navigaţie şi alte numeroase invenţii erau deja cunoscute în restul lumii, în timp ce, Japonia era blocată într-un sistem feudal. Comandantul Perry, a deschis ochii japonezilor, care au făcut toate eforturile pentru a ţine pasul cu lumea civilizată. Au stabilit relaţii economice şi politice cu europenii încurajând progresul. În filmul „Ultimul Samurai”, această idee este prezentată puţin diferit. Tom Cruise, care îl interpretează pe Căpitanul Algren, este adus în Japonia pentru a antrena o nouă armată. Bărbaţii din pătura de jos a societăţii erau pregătiţi pentru a lupta împotriva samurailor răzvrătit împotriva noii ordini. Rebeli, reuşesc să-l captureze pe Algren şi să-l ducă în teritoriul lor.

Aici căpitalul descoperă o lume liniştită, plină de tradiţii şi o tehnică de luptă prin detaşare de propriile gânduri. În această lume îşi alege noi prieteni după ce descoperă cum Împăratul Japoniei era manipulat, iar samuraii persecutaţi. De altfel aceştia vor dispărea pentru totdeauna în 1878. Când Algren se întoarce la Tokyo, constată că modernizarea se face rapid. Atmosfera seamănă deja cu cea din Londra, cu oameni cu pălării, căruţe cu cai şi străzile traversate de cabluri electrice. Liderul samurailor care a condus rebeliunea, Katsumoto este supărat şi deprimat, ştiind că Împăratul este doar o marionetă a oamenilor de afaceri bogaţi, care se îmbogăţesc făcând comerţ cu europenii dar şi în urma războilului. Armata imperială era una modernă făcută după modelul occidental, cu cele mai noi tehnologii militare ale vremii (arme de foc şi tunuri ). Comandanţii sunt însă corupţi şi influenţaţi de europeni. La Hollywood, scenariul se simplifică şi ni se prezintă un samuraiu simplu, bun şi pur, iar modernizarea rea şi opresivă. În realitate Restauraţia Meiji a fost chiar opusul, eliminând diferenţele sociale, iar noul guvern a desfiinţat clasa samurailor, care devenise extrem de puternică. Fiind o forţă militară de temut, samuraii au fost priviti cu reticenţă de către noul monarh al Japoniei. Ca urmare, începând cu secolul al XVII-lea, aceştia îşi vor pierde mare parte dintre funcţiile  militare. Ei devin, birocraţi aflaţi în slujba unui senior (daimyo). Cu toate acestea, seniorii sunt obligaţi să îşi reducă efectivele armate, moment în care o nouă categorie socială este creată, ronin ( samuraii rămaşi fără stăpân). Odată cu instaurarea noii ordini, samuraii şi-au pierdut puterea. Gunernul le-a permis să facă parte din noua armată imperială, şi cum cei mai mulţi erau aristocraţi, şi-au găsit locul în noul regim, unii devenind chiar prosperi oameni de afaceri. Alţii nu au fost deloc încântaţi de schimbăre fiind conştienţi că li s-a luat toată puterea pe care o aveau. Filmul “Ultimul Samurai ” îmbină câteva recolte care au avut loc de-a lungul mai multor ani, într-una singură. Desigur scenariul este diferit de realitate.

Katsumoto, care în realitatea s-a numit Saigo Takamori îşi conduce oamenii în luptă, diferenţa dintre cele două armate fiind destul de mare. Săbii împotriva armelor de foc, încercându-se în fapt să se scoată în evidenţă diferenţele ideologice. Katsumoto / Takamori moare în luptă şi astfel rebeliunea este înăbuşită. În film samuraii  sunt prezentaţi ca fiind personajele pozitive care înfruntă o armată modernă, dar neexperimentată doar cu săbii şi arcuri. Îi vedem folosind tactici excelente pentru a prinde unități de infanterie dar şi având abilităţi speciale în lupta corp la corp, înainte de a fi doborâţi de puşti sau tunuri. Realitatea a fost însă alta. Rebelii conduşi de Takamori au folosit uniforme în stil occidental şi arme de foc în ultima luptă, inclusiv 60 de piese de artilerie. Doar câţiva au folosit armuri tradiționale de samurai. Bătălia finală de la Shiroyama, va intra în istorie şi  va marca sfârşitul clasei razboinice a samurailor. Saigo Takamori hotărăşte să lanseze un ultim atac asupra forţelor imperiale. În fruntea unui grup de aproape 400 de razboinici, ultimii supravieţuitori din cei 40.000. Acesta decide ca toţi să folosească doar arcul şi sabia, pentru a atrage atenţia asupra cauzei lor. Atacul surprinde armata imperiala care nu era antrenata pentru o lupta corp la corp. În ciuda curajului, samuraii sunt decimaţi iar Takamori este lovit de un glont care îi atinge artera femurală. Deși căpitanul Algren pare să fie un personaj fictiv, pentru a creea o legătură cu publicul, este bazat pe un personaj real. Francezul Jules Brunet, cu care are similarităţi izbitoare. Acesta a fost adus în Japonia pentru a instrui soldaţii japonezi în folosirea artileriei, înainte de rebeliunea Satsuma şi înaintea Restauraţiei Meiji [,,….,,].

Articolul poate fi citit integral in No. 22 al The Gentleman’s Journal;

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons