Top
STORIES

TAROM, UNIȚI DE VISUL “A ZBURA”

Tarom – Suntem o țară, una singură, de 100 de ani. Și tot de atâta timp zburăm. Visul de a fi uniți și visul de a ne înălța au luat avânt în același timp. Încă de la începutul secolului XX, pionieratul unor oameni îndrăzneți precum Traian Vuia, Aurel Vlaicu sau Henri Coandă înscrisese numele României în istoria mondială a aviației. Exemplul lor curajos a fost urmat, în Primul Război Mondial, de aviatorii care au contribuit decisiv la reușitele Armatei Române.

Zeci de avioane românești precum și 5 companii de aerostație au participat la luptele de la Mărăști și Mărășești, desfășurate între iulie și septembrie 1917. Eroismul aviatorilor români a fost subliniat atât de comandanții Armatei Române, cât și de generali germani și austrieci. Începuturile  În 1919, în timpul discuțiilor premergătoare Tratatului de pace de la Trianon, precum bine știți, guvernele puterilor aliate recunoșteau drept organ plenipotențiar al națiunii române Comitetul Național Român. Un organism care avea scopul de a propaga în opinia publică internațională dreptul poporului român la unitate națională și fusese înființat la Paris de personalități precum Nicolae Titulescu, Take Ionescu, Octavian Goga, Traian Vuia sau Constantin Mille. Ei bine, Nicolae Titulescu, discutând cu reprezentantul Franței însărcinat cu dezarmarea, i-a propus acestuia crearea unei companii aeriene comune destinată transportului poștal. Și astfel lua ființă, în 1920, Compania de Navigaţie Aeriană Franco-Română (CFRNA), prima companie aeriană din țară (cu capital românesc), dar și prima companie multinațională și transcontinentală. Și stră-străbunica Tarom. CFRNA folosea aeronave Potez, construite în Franța, pentru transportul pasagerilor și servicii poștale. Și zbura între Paris și București, cu opriri în mai multe orașe din Europa Centrală. În 1925, Galați a devenit prima destinație din România deservită de zboruri regulate, urmată, începând cu 24 iunie 1926, de Iași și Chișinău. În 1928, CFRNA a devenit SNNA (Serviciul Național de Navigație Aeriană). Iar din 1930 s-a numit LARES (Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat). În 1937 LARES a fuzionat cu competitorul său, SARTA (Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene). Zborurile interne au fost inițiate de pe Aeroportul Băneasa la 1 februarie 1946, când LARES a fost preluată de TARS (Transporturi Aeriene Româno-Sovietice). Zece ani mai târziu, guvernul român a reușit să achiziționeze integral cota sovietică din companie. Și pe 18 septembrie 1954, după o ultimă schimbare de nume, se năștea TAROM (Transporturi Aeriene Române). La numai câțiva ani de la lansare, compania opera deja zboruri către aproape toată Europa, în 1966 efectua primul zbor transatlantic, iar în 1969 a izbutit să realizeze ocolul Pământului în 80 de ore cu un avion IL-18. Un zbor dus-întors de 47.000 km, cu plecare din București, trecând prin Delhi, Bangkok, Tokyo, Honolulu, Los Angeles, Ciudad de Mexico, New York, Las Palmas, Roma și Istanbul. Cinci ani mai târziu se consemna și primul zbor către Sydney, via Calcutta, și erau introduce zboruri regulate către New York și Beijing. Aeronava Boeing 707 – În 1980, capacitatea de transport a TAROM era dublă faţă de anul 1975 şi de zece ori mai mare decât în anul înfiinţării. Se zbura cu 59 de aeronave – cea mai mare flotă din sud estul Europei, după Aeroflot.

Compania opera la acea vreme zboruri către 15 destinaţii interne, pentru ca un an mai târziu să fie consemnată o nouă performanță, primul zbor fără escală pe o distanță de 10.000 km între Bucureşti şi Bangkok. În această perioadă, aparținea grupului regional de companii aeriene din blocul estic şi opera aeronave de tip sovietic: turbopropulsoarele cu jet de mare viteză Ilyushin IL-2, Ilyushin IL-14, Ilyushin IL-18, cu rază lungă de acțiune, Ilyushin IL-62, cu jet de mare viteză, turbopropulsorul regional Antonov An-24 și grupul tri-avion. IL-62 a fost primul avion cu rază lungă de acțiune folosit de România începând cu 1973, iar de-a lungul timpului am deţinut un total de 5 aparate (trei IL-62 și două versiuni ulterioare IL-62M), pe care le-a închiriat și altor operatori. În 1968 s-a consemnat și o excepție, fiind achiziționat un BAC One Eleven pentru destinațiile din Europa și Orientul Mijlociu. Avea să fie doar primul pas, pentru că în 1974 avioane Boeing 707 au preluat o parte din zborurile de lungă durată, alături de modelul IL-62. Iar în 1978, un contract cu Marea Britanie a permis Rombac să producă BAC One Eleven la Romaero Băneasa, lângă București. Între timp, avioanele cu rază lungă de acțiune Boeing 707 și IL-62 efectuau curse către New York (prin Amsterdam, mai târziu Londra și, în final, Viena), Abu-Dhabi-Bangkok-Singapore și Karachi-Beijing. De asemenea, TAROM era singura companie aeriană din blocul de est care opera zboruri spre Tel Aviv, în Israel. Transformarea României începută odată cu 1990 a însemnat și începutul transformărilor pentru companie. Aceasta a izbutit însă să treacă bine prin turbulențele economice și sociale ale primului deceniu de după Revoluție. În 1992 a fost inițiat un proces de modernizare a flotei. Primul pas a fost reprezentat de două aeronave Airbus 310. Au urmat două aeronave Boeing 737-300 în 1993, încă două identice în 1994, două ATR 42-500 pentru curse interne și regionale, în 1998, plus alte cinci aeronave ATR 42-500 în 1999 și 2000. Primele două aeronave Boeing 737-800 au intrat în flota companiei în 2001, apoi încă două în 2003 și tot așa, până în prezent, au fost adăugate 4 Airbus 318, 2 ATR 72-500 în 2009, 4 Boeing 737-800 NG în 2017 și 2018, în timp ce 5 aeronave de nouă generație Boeing 737 MAX 8 urmează să fie livrate până în 2023. Toate aceste avioane noi au permis inaugurarea de rute noi, după 1989: spre Chicago (în iunie 1990), spre Calcutta (în martie 1991), spre Milano, Malé (în Maldive) și Chișinău (în 1993). Cu fiecare an în care a fost cumpărată o aeronavă, a fost creată o legătură între România și noi destinații, cu ajutorul unor zboruri pe distanțe și mai lungi, precum Montreal și Bangkok, care foloseau avioane Ilyushin IL-62 și Airbus A310. BIAS (2018) – Apoi compania a virat către Delhi, Dusseldorf și Stuttgart (în 1994), către Verona și Bologna (în 1995), către Salonic (în 1996), Treviso (în 1998), Munchen, Riadh și Ancona (în 1999).

Și în timp ce alții vorbeau despre sfârșitul lumii, în 2000, TAROM a început să zboare și spre Luxembourg, o țară pe cât de mică, pe atât de frumoasă. Compania s-a concentrate așadar pe destinații-cheie din Europa și Orientul Mijlociu, renunțând la anumite zboruri interne care aduceau pierderi. Pentru că, până la urmă, orice transformare înseamnă și o eficientizare. Pentru ca toți cei intersați să poată afla cât mai rapid destinațiile companiei, în anul 2003 a activat sistemul de rezervări și achizițiii de bilete online, prin pagina www.tarom.ro. Adică locul acela în care, uneori, apar oferte special și te trezești că pleci la Paris în două zile, doar pentru că ai intrat pe site, ți s-a făcut brusc dor și prețul este irezistibil. Chiar dacă s-am lansat în online, nu a uitat nici de offline și de oamenii cărora le place să privească cerul. Pentru ei, dar și pentru imaginea companiei, participă din 2010 la show-uri aviatice în București, ca de exemplu Bucharest International Air Show (BIAS). Tot din anul 2010, mai precis din 25 iunie, TAROM este membru Sky Team, alianța aeriană globală care oferă pasagerilor accesul la o rețea extinsă de destinații, zboruri mai frecvente și mai multe conexiuni, astfel că astăzi se poate zbura, prin code sharing, spre peste 50 de destinații. „Uniți, oriunde am fi” nu este doar un slogan al companiei, este viziunea în care compania crede și de aceea, an de an, adaugă rute noi în portofoliu, cum sunt cele 14 destinații noi, internaționale, inaugurate în anul Centenar, plus cele 6 curse noi, interne. Doar așa, spun ei, pot respira alt aer, din alte lumi și alte civilizații. Vorba lui Gustave Flaubert: „Călătoriile te transformă într-o persoană modestă. Pentru că îți dai seama de locul mărunt pe care-l ocupi în lume.”  Către toate aceste destinații te însoțesc membrii echipajului TAROM, selectați, pregătiți și antrenați într-un loc pe care noi îl numim. cu drag, Centrul de Training Tarom. În  plus, începând din 1999, mai mult ca oricând, au grijă ca cei care sunt alături de tine la fiecare zbor să fie la înălțime și la propriu și la figurat. Pe lângă siguranța zborului, pun accentul mereu și pe confort, așa cum au făcut când au adăugat ecrane în tetiere, în anul 2018, sau la costuri, așa cum se întâmplă de fiecare dată când vin cu oferte de preț. Fiecare drum pe care îl facem și fiecare inițiativă pe care o luăm au scopul de a păstra această unitate între membrii echipajului, între călători și companie, și mai ales între călători și lumea care îi înconjoară. ”Anul acesta, când România sărbătorește 100 de ani de la Marea Unire, ne place să credem că sărbătorim și noi unirea dintre oameni, în orice colt de lume ar fi ei. Zi de zi zburăm pentru ca visul unirii și visul românilor de a zbura, născute în același timp și de care îți povesteam la început, să fie duse mai departe. Zi de zi continuăm să unim familii, business-uri, români din țară și din afară, în timp ce noi suntem uniți, la rândul nostru, într-o echipă dedicată confortului și zborului în siguranță”, spune…. Mai multe detalii aici (www.tarom.ro) – de: Mihai Leonard; sursă & foto: Tarom.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons