Top
STORIES

SCAT 25/35 HP… SALT ÎN ISTORIE

SCAT 25/35 HP Landaulet-Limousine

Cand Simon Kidston, prezentator renumit al Concorso d’Eleganza Villa d’Este, a introdus modelul SCAT 25/35 HP Landaulet-Limousine audientei participante in luna mai la Villa Erba, Cernobbio, el a anuntat un remarcabil salt in istorie – mai exact, in urma cu 105 ani. A fost prima data cand la acest eveniment a fost prezentata o clasa bine-conservata – considerata a fi competitia cu cea mai numeroasa participare a masinilor de epoca din lume – prezentand acest model din 1913, varsta medie de participare fiind bruc ridicata.

SCAT 25/35 HP Landaulet-Limousine

Dar, poate mai frapant decat anul de fabricatie al masinii, il reprezinta integritatea sa: nu exista nici-o singura piesa care nu fie produsa de Società  Ceirano Automobili Torino (SCAT) si care sa nu fie originala. De asemenea, deoarece au existat putin operatiuni in ce priveste restaurarea acestui automobil, acestea au derulate in modul cel mai conservator cu putinta, putand sa o asemuim cu cele realizate asupra unor picturi sau opere de arta. Nu este de mirare ca acest “old-timer” a castigat primul loc in categoria sa. si mai mult de atat: FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) – cea mai inalta autoritate international in acest domeniu – i-a acordat premiul “FIVA Best preserved vehicle award – Partner of UNESCO”. Mecanica, caroseria si interioarele, toate acestea sunt observate intr-o veche si foarte rara fotografie din anul 1913, atunci cand modelul a aparut in revista “Motori Cicli e Sports” – producatorul solicitand aparitia acestei fotografii pentru asi face public prezenta in cadrul standului de la “Salonul Auto de la Torino” – modelul 25/35 HP fiind neschimbat, usor de recunoscut. Chiar si cele doua pneuri din fata sunt originale, ele fiind produse de Pirelli in anii 1920. Cu alte cuvinte, anvelopele au peste o suta de ani, ele fiind montate de proprietarul initial la finalul Primului razboi Mondial, acestea fiind in perfecta stare si acum. Iar acest lucru, in ciuda faptului ca distantele parcurse de acest autoturism de dimensiuni mari si foarte luxos, cu un motor monobloc cu patru cilindri si capacitate de 4,712 au fost foarte mari, ele nu au fost realizate pe un teren foarte neted (daca ne raportam la soselele actuale).

SCAT 25/35 HP Landaulet-Limousine

Acesta este probabil si motivul pentru care rotile traditionale din lemn, mai potrivite pentru a calatori in mediul rural, au fost inlocuite cu cele din metal – pe acre SCAT le oferea in acel moment. Toate detaliile vehiculului, precum si optionalele, sunt enumerate in contractual de vanzare, acesta fiind pastrat impreuna cu documentul de inmatriculare al automobilului. Iar aceasta lista nu este una foarte scurta, avand in vedere ca SCAT – o companie fondata in 1906 de Giovanni Ceirano – unul dintre italienii celebri ce s-au numarat printre pionierii autovehiculelor – fiecare autoturism fiind manufacturat separat, la cea mai inalta calitate. In aceeasi perioada, compania a reusit sa se “laude” cu obtinerea a doua victoria la Targa Florio (o cursa de automobile ce a avut oc in Italia intre anii 1906 – 1977), in 1911 si 1912. Acest model 25/35 HP, cel mai puternic din gama de automobile produse de SCAT, a fost realizat la comanda – dupa cum era obiceiul acea perioada – pentru domnul Francesco De Leonardis de Radicena. Faptul ca a continuat sa fie detinut de familie timp de foarte multi ani explica in parte longevitatea acestui autovehicul, nu doar pentru ca nu a avut mai multi proprietary, ci mai ales pentru ca la acel moment autoturismele erau verificate si lustruite de soferii lor in fiecare zi. astfel, putem deduce ca modelul SCAT 25/35 HP a fost inregistrat in provincial Reggio Calabria cu numarul 53 (pe placuta de inmatriculare), acesta fiind identificat in anii 1910, in timp ce ultimele doua cifre – 67 – indica ordinea progresiva a inregistrarii.

Un alt factor ce face parte din farmecul atemporal al automobilului, il reprezinta faptul ca a ramas intotdeauna in Italia (destul de discret am putea spune), fiind achitionat pentru prima data de catre Museo Storico della Motorizzazione Militare din Roma si apoi de un colectionar care l-a reconditionat si pastrat in regiunea Toscanei timp de un deceniu. Ulterior, odata cu actualul proprietar, s-a inceput un process de reconditionare ce a adus autovehiculul in atentia publicului – prin intermediul Concorso d’Eleganza Villa d’Este – ca o dovada pretioasa a patrimoniului istoric al marcilor auto italiene. Corrado Lopresto, proprietar al uneia dintre cele mai prestigioase si mai admirate colectii de automobile de epoca la nivel international – sarbatorita pentru numeroasele sale prototipuri realizate in Italia – a reusit sa readuca la viata, in colaborare cu restauratorul de arta Giulia Dilecce, acest model SCAT. O colaborare meticuloasa ce a redat stralucirea acestei bijuterii rare, pe tot parcurul restaurarii nefiind schimbata sau refacuta nici macar o piesa. Un autovehicul ce poate fi incadrat ca o uriasa descoperire a “Arheologiei Auto”, o reintoarcere la Concorso d’Eleganza ce ne-a parvenit dintr-un alt secol, automobilul prezentandu-se cu placutele de inmatriculare originale, precum si cu tapiteria scaunelor sau a indicatorului de apa St. Christopher (montat deasupra radiatorului). “O schimbare in era automobilului”, dupa cum mentioneaza domnul Simon Kidston. O filozofie complet diferita, autovehicul de epoca fiind dotat cu scaune din material textile si piele, totul fiind realizat pentru confortul proprietarului si al invitatilor sai – AutoPlus Magazine.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons