Top
STORIES

RIDOLFO GHIRLANDAIO ÎN ERA RENAȘTERII

Ridolfo Ghirlandaio (14 februarie 1483 – 6 iunie 1561) a fost un pictor italian renascentist foarte activ, în principal în Florența. Fiul pictorului Domenico Ghirlandaio, Ridolfo s-a născut la Florența, la vârstă de unsprezece ani el rămânând fără tatăl său, ulterior el fiind crescut de unchiul Davide Ghirlandaio (un pictor cu un talent moderat). De altfel Giorgio Vasari afirmă că Ridolfo și-a desăvârșit studiile artistice cu ajutorul lui Fra Bartolomeo, lucrările efectuate între 1504 și 1508 arătând influența acestuia, precum și a lui Rafael Sanzio (un prieten foarte apropiat).

Aflat la Roma, Rafael ia cerut lui Ridolfo să i se alăture, pictorul florentin luând totuși decizia de a rămâne în orașul natal. Astfel, el a devenit unul dintre pictorii proeminenți ai Renașterii, printre lucrările lui întâlnind adesea triptice, fresce și portrete. De asemenea, a fost reprezentativ pentru lucrările realizate la comandă în cadrul diferitelor evenimente publice, precum nunta lui Giuliano de Medici și intrarea papei Leon al X-lea în Florența (1515). La începutul carierei era unul dintre pictorii conștiincioși, însă, începând cu anul 1527 el a început să refuze lucrări, având deja acumulată o avere impresionantă – suficientă cât să poată întreține numeroasa lui familie. Fii săi deja îi tranzacționează lucrările la Ferrara și în Franța; el însuși a luat parte la diferitele tranzacții comerciale, fiind și perioada când a început să acorde o atenție mai mare mozaicului. Cu toate acestea, după terminarea primului său mozaic (Buna Vestire) deasupra intrării în “Annunziata Basilica”, răbdarea lui a luat sfârșit. Până la urmă, marile lui capodopere rămân picturile în ulei: “Hristos pe drumul Calvarului” – pictură aflată în acest moment la Palazzo Antinori. În 1504 el terminat “Încoronarea Fecioarei” și un tablou ce înfățișează “Nașterea lui Hristos” pentru Oratoriul din Bigallo (Florența) – o pictură depozitată în acest moment la Musée du Petit Palais din Avignon (Franța). De asemenea, în 1514 R. Ghirlandaio a pictat pe tavanul capelei St. Bernard din Palazzo Pubblico (Florența) o frescă ce reprezintă “Trinitatea” – detaliile arătând capul celor douăsprezece apostoli și Buna Vestire. Printre lucrările importante, regăsim o pictură ce o înfățișează pe Fecioara Maria înconjurată de mai mulți sfinți în cadrul bisericii San Pietro Maggiore din Pistoia, în anul 1521 el terminând lucrarea “Pietà” la Sant’Agostino (Colle di Val d’Elasa). Totodată, Ridolfo Ghirlandaio avea să-l picteze pe viitorul Mare Duce de Toscana – Cosimo I de Medici – în timp ce, în 1543, a finalizat o serie de fresce la mănăstirea Santa Maria degli Angeli. În fine, în ultima parte a vieții Ridolfo Ghirlandaio a finalizat numeroase lucrări cu ajutorul ucenicului său favorit – Michele Tosini (datorită mentorului său, el primind supra-numele de Michele di Ridolfo) – în timp ce alți ucenici aveau să se afirme după practica realizată în atelierul lui (amintim aici un Mariano Grazidei din Pescia, Carlo Portelli din Valdarno și un Baccio Gotti ce avea să stabilească în final Franța).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons