Top
LIFE & ARTS

POEZIA ȘI PUTEREA PORTRETULUI RUSESC

Alexandru

Pentru o perioadă, la începutul secolului al XIX-lea, poetul rus (autor și istoric) Nikolai Mikhailovich Karamzin a fost povestitorul personal al Împăratului Alexandru. În istoria monumentală a Statului Rus, Karamzin aruncă o privire sentimentală asupra trecutului națiunii sale. Împăratul a fost intrigat, dar mai puțin interesat de a aloca un timp necesar studierii celor douăsprezece volume, autorul fiind chemat să i le citească.

Un număr impresionant de portrete, oferite în cadrul unei licitații de fotografie originară din Rusia – organizată de casa Sotheby’s – subliniează locul lui Karamzin în eșaloanele superioare ale Rusiei imperiale. Acestea s-au înscris în cutumele culturale și intelectuale ale Moscovei: bărbații se bucurau de statut militar, în timp ce femeile găzduiau serate literale la modă. Un aer romantic este degajat de aceste picturi, la fel ca în proza lui Nikolai. “Ce este viața?”, scria el… “Un Roman”. Așa este descrisă scena de către Ieva Mikutaviciute (specialistul casei Sotheby’s în picturile de origine rusă): “Prima jumătate a secolului al XIX-lea din Rusia a fost marcată de turbulențe politice a revoltei decembriste, creșterea sentimentalismului și a naționalismului romantic, precum și de dezvoltarea rapidă a artei și literaturii de origine rusă. Iar familia Karamzin a jucat un rol important în cadrul acestei renașteri culturale și politice”. Dintre cele șase portrete prezente in carul licitației, cinci sunt copii lui Nikolai – Sofia, Andrei, Alexandru, Vladimir și Ekaterina – în timp ce al șaselea este al soțului Ekaterinei, Prințul Petru Meshchersky, acesta fiind reprezentat cu unul din fii lui Nikolai. Trei dintre lucrări au fost realizate de pictorul rus Pimen Orlov și au fost produse la sfârșitul anilor 1830. Totodată, alte trei lucrări au fost comandate pictorului neoclasic francez Jean-Auguste Bard, student al pictorului Jean-Auguste-Dominique Ingres, în timpul călătoriilor europene ale familiei Karamzin. Toate aceste picturi sunt proiecții ale statutului personajelor, studii de gravitate în repaus. Alexandru este binedispus – ține în mână o țigare de foi, părul fiind aranjat dramatic într-o parte, în timp ce picioarele reprezintă o expresie a detașării. Totodată, el denotă o splendidă și completă imagine militară, în timp ce fratele său – Andrei – se sprijină pe masă (completată de o carte legată în piele), ca și cum s-ar afla într-un moment de odihnă pe o promenadă situată pe litoralul mării. De asemenea, sora lor – Sofia – este reprezentată într-o pauză de citit, mâna cu care ține cartea marcând o anumită pagină a cărții. Portretele artistului francez oferă semnificațiile acestui “Grande Tour”: camere cu priveliști spectaculoase, balcoane de unde se poate admira zona înconjurătoare și jurnale de călătorie. De altfel, familia Karamzin a rămas unul dintre punctele de atracție a figurilor culturale din societatea rusă, chiar și după decesul lui Nikolai (petrecut în cursul anului 1826) – Alexander Pushkin, Nikolai Gogol sau Mikhail Lermontov numărându-se printre viztatorii de seamă. “Pentru a primi faima literară în înalta societate”, menționează criticul literar Ivan Panaev, “era necesar să fi admis în salonul doamnei Karamzin – văduva istoricului rus”. În fine, nu-mi rămâne decât să vă îndrum către pagină oficială Sotheby’s, mai multe informații despre operele spațiului rus fiind disponibile aici (SOTHEBY’S). Sursă – Sotheby’s.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons