Top
ESSENCES

RIEDEL, INOVAȚII ÎN LUMEA PAHARELOR

RIEDEL

Cât de important este recipientul în care se degustă vinul?! O întrebare cât de poate de simplă, al cărei răspuns poate fi la îndemâna oricui, indiferent că este băutor de vin sau nu. Luați o băutură, orice tip de băutură, indiferent că este cafea, ceai sau răcoritoare – și încercați-o din două recipiente diferite: o cană normală din ceramică și un pahar de vin! Diferența de senzații și percepții pe care le oferă cele două recipiente este una incredibilă, putând fi sesizată chiar și de către cei mai puțin sensibili la arome și gusturi. Imaginați-vă acest exercițiu în cazul vinului.

riedel

Cât de mult se pierde din experiența degustării, dacă recipientul de servire nu este unul adecvat? Mai ales în cazul etichetelor scumpe, lumea vinului fiind foarte darnică în acest sens. Prima companie din lume care și-a dat seama de importanța paharului în degustarea și servirea vinului se numește Riedel The Wine Glass Company. Inovațiile propuse de compania austriacă în realizarea paharelor au transformat-o într-unul dintre cele mai influenți jucători din lumea vinului, fără măcar să fi produs nici măcar un litru de vin. Povestea Riedel își găsește începuturile în 1756, în poziția de mică fabrică producătoare de sticlă din Boemia (astăzi în Cehia). Fiind generație după generație în proprietatea aceleiași familii, compania Riedel a avut parte de implicarea și efortul necesare pentru a-i asigura o creștere normală. În 1877, Riedel avea 1.200 de angajați, în special pentru producția de mărgele și blancuri de sticlă, materie primă pentru realizarea altor produse finite din acest material. Pe lângă implicare, inovația a fost unul dintre atuurile familiei Riedel, un bun exemplu în acest sens fiind cel al lui Josef Riedel, decedat în 1924, care a patentat peste 600 de culori pentru sticlă. Înainte de începerea celui de-al Doilea Război Mondial, Riedel a început să producă tuburi pentru sistemele radar, în locul recipientelor pentru parfum și a candelabrelor. După terminarea războiului, odată cu naționalizarea forțată a fabricilor de către guvernul cehoslovac, familia Riedel a fost deposedată de fabrica din Boemia. În 1956, Walter Riedel, supraviețuitor a lagărelor sovietice, împreună cu fiul său Claus, acceptă propunerea companiei Swarovski de a pune împreună bazele unei fabrici de sticlă în orașul Kufstein, sediul actual al companiei. În 1961, Claus Riedel crează primul pahar special pentru vin, așa cum îl știm astăzi. Subțire, transparent, fără tăieturi sau gravuri, cu o cupă suflată și picior subțire. Din momentul în care fiul său, Georg Josef, a preluat managementul Riedel, în 1987, compania a cunoscut o dezvoltare la nivel global, deschizând divizii în Statele Unite, Marea Britanie, Japonia, Canada și Germania, acest lucru datorându-se promovării “agresive” a portofoliului de pahare. Sub conducerea lui Georg Riedel, compania a cumpărat și Nachtmann Group și Spiegelau, doi producători renumiți de pahare și obiecte din sticlă.

Președintele actual al companiei și reprezentantul celei de-a XI-a generații Riedel, Maximilian, și-a adus aportul inovativ, creând colecția “O”, linie ce câștigă din ce în ce mai mult popularitate. Influența enormă a companiei Riedel în ceea ce privește degustarea vinului i-a asigurat acesteia un loc în rândul marilor inovatori din istoria omenirii. În momentul de față, 99,9% dintre consumatorii de vin vor alege fără îndoială paharele simple, transparente și fără tăieturi, iar acest lucru se datorează companiei austriece. Însă, adevărata esență a inovației Riedel se regăsește în paharele specifice pentru soiuri. În decursul mai multor ani, compania Riedel a pus semnul egal între “arhitectura” anumitor pahare și structura anumitor soiuri sau tipuri de vin, indiferent că vorbim despre Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Chardonnay, Zinfandel sau Champagne. Riedel își promovează și comunică paharele ca simple instrumente, construite pentru a pune în valoare și de a “traduce” mesajul aromatic scris în ADN-ul fiecărui soi în parte. Paharele specifice pentru soiuri sunt realizate pentru a amplifica percepția caracteristicilor ce definesc un anumit soi. Toată activitatea companiei Riedel se bazează pe raționamentul potrivit căruia “paharul este un instrument, realizat să pună în valoare anumiți contribuitori aromatici ai vinului, precum fructozitatea, mineralitatea sau aciditatea, și să-i echilibreze”. În momentul realizării unui pahar specific pentru soiuri, se ține cont de o “arhitectură a paharului”, cei trei parametri de design fiind forma, mărimea paharului și diametrul deschiderii. Mărimea paharului dictează cât de mult aer întră în contact cu vinul, Forma dirijează vinul către diferite zone ale cavității bucale, iar Diametrul paharului influențează viteza de curgere a vinului din pahar. Astfel, unele dintre aceste pahare pot să accentueze nuanțele tonice-amărui sau acide ale unui vin, în timp ce altele pot scoate în evidență tonurile fructate ale aceluiași vin. În momentul în care “construiește” un nou pahar specific pentru soiuri, compania Riedel folosește mai multe echipe de degustători, care degustă același soi, din recolte diferite, în 20 sau 30 de pahare diferite existente în portofoliul Riedel.

riedel

Degustătorii, care pot fi vinificatori, producători, somelieri sau experți în vânzarea vinului, punctează vinurile în paharele diferite, iar pe baza notelor date se aleg trei sau patru pahare care “amplifică” caracterul de soi al vinurilor. În urma analizei paharelor selectate, se “desenează” o nouă formă de pahar și se realizează un prototip. Acest prototip este apoi testat timp de mai multe luni, până când echipa de degustători ajunge la o concluzie. Lăsând la o parte raționamentele estetice, paharele specifice de soi realizate de compania austriacă pot modifica percepția asupra anumitor vinuri, punându-le în valoare pe unele sau dezavantajându-le pe altele. Pentru că cea mai mare parte dintre consumatori nu își permite să își achiziționeze acasă pahare specifice pentru soiuri, Riedel propus o soluție și în acest sens, creând paharele “wine-friendly” (prietenoase cu vinul). Un pahar pentru toate vinurile roșii, un pahar pentru vinurile albe, un pahar pentru spumante! În același timp, anul trecut a perfecționat și un pahar de “compromis” pentru toate tipurile de vin – alb, rose, roșu, spumant sau dulce, “the opportunity glass”, numit Riedel 001. Un pahar cu o capacitate de nici mai mult, nici mai puțin de 995 ml! În spatele “magiei” acestor pahare stă știința, mecanica fluidelor, viteza de evaporare a diferitelor arome și substanțe componente ale vinului. Pentru consumatorii simplii aceste detalii sunt covârșitoare, pentru pasionați, încântătoare, însă în momentul în care ajung să “deguste paharele Riedel” ambele categorii au parte de o experiență surprinzătoare. Principalul merit al Riedel The Wine Glass Company este acela că a transformat modul în care degustăm vinul, dând o nouă dimensiune experienței senzoriale. Abordarea inovatoare a companiei austriece în privința degustării vinului a modificat inclusiv modul în care oamenii privesc paharele, acestea devenind mai mult decât simple accesorii nesemnificative. Alese cu grijă paharele de vin pot transforma experiența degustării într-una extrem de plăcută, la care să participe cât mai multe dintre simțuri, iar acest lucru se datorează tot companiei Riedel! Mai multe detalii aici (www.vinimondo.ro). – de: Valentin Ceafalau.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons