Top
LIFE & ARTS

NATALIA GONCHAROVA LA TATE MODERN

Pentru artiștii de astăzi care lucrează în diferite medii, colaborând cu alții din diferite discipline și care explorează identitatea personală din timpurile naționaliste, este momentul să se întâlnească cu unul dintre cei mai importanți artiști – Natalia Goncharova. Artista rusă este riguroasă, experimentală și interdisciplinară în domeniul artelor – de la desene, pictură și ilustrație, până la realizarea de printuri, performanțe și costume – ea fiind subiectul unei retrospective la Tate Modern.

Expoziția poate fi vizionată până pe 8 septembrie, evenimentul încercând să o repună pe Gorchacova în postura de lider al artei vangardiste rusești și internaționale din tumultoasa perioadă interbelică (a secolului XX). Momentul essential al carieri Nataliei Gorchacova a fost în anul 1913, atunci când artistul – în vârstă de 32 ani – a prezentat prima sa expoziție la Art Salon din Moscova. Expoziția a fost una minuțios pregătită de Gorchacova. “Publicul Boem”, după cum menționa un recenzor, a împachetat galeriile salonului de artă, la rândul lor acestea fiind ambulate în sute de alte desene, tablouri și diferite modele de modă. De altfel, Natalia Gorchacova a prezentat prima ei expoziție de artă în calitate de artist de avangardă rus (desi ea și cercul ei de prieteni mai paricipase la diferite alte expoziții de grup), o lovitură destul de nesemnificativă,șinând cont de genul artei sale. expoziția a fost una “fără precedent în diversitatea ei”, după cum scrie curatorul Galeriei Tretyakov – doamna Evgenia Iliukhina – în catalogul exevimentului, arătând o “evoluție rapidă a tânărului artist, de la impressionism la post-impresionism și expresionism”. În tablourile ei regăsim peisaje, secene urbane și țărănești, picture religioase vizionare și modele de costume, Gorchacova demonstrând o energie creative nelimitată. Ea a reușit să extragă esența din culorile îndrăznețe și modelele decorative ale culturii populare țărănești sau ale picturilor de icoane byzantine, așa cum o făcuse și mult mai consacratul artist francez Paul Gauguin. “Unul dintre principiile călăuzitoare ale Nataliei Gorchacova a fost acela al «Всечество»”, un cuvant cunoscut în limba engleză drept “Everythingism” – dupî cum menționează doamna Katy Wan, curator la Tate Modern. Partenerul de viață al Nataliei Gorchacova, Mikhail Larionov, pe care l-a cunoscut în timp ce studia la “Școala de pictură, sculptură și arhitectură” din Moscova, conturra filozofia liberal în manifestul Raionist și Futurist: “Declarăm că nu a existat niciodată ceva atât de copiat și recomandăm pictura din imagini precum au fost cele dinainte…. Recunoaștem toate stilurile ca fiind adecvate pentru expresia artei noastre, stiluri existente atât ieri, cât și astăzi”.

“Cu toate acestea, scrie dna. Iliukhina, multiplicitatea de stiluri si tendințe sunt evidente la Goncharova, ea primind și multe acuzații de ecletism”, indirect, o lipsă de originalitate. Criticii au acuzata rtistul de copier a moderniștilor europeni, scopul fiind acela de “a juca pe piață”. Stilul Raionist este asemănător cu versiunea rusă a Cubismului, o legătura pe care Gorchacova o prezenta cândva modest: “În Franța, Picasso este cel mai talentat artist care lucrează în stilul Cubist; în Rusia, este umilul tău servitor”. Dar “Всечество” a înghițit Raionismul: a permis o multiplicare de metode, stiluri și filozofii de lucru – totul și toate erau acceptate pentru ca un artist să-și poată exercita viziunea. Expoziția Art Salon a fost o încununare a muncii depuse de Natalia Gorchacova, ea fiind poziționată ca lider al mișcării avangardiste din Rusia și a adus-o în atenția lui Serghei Diaghilev, acesta invitând artistul să realizeze costumele pentru piesa “Le Coq d’Or” a Baletului Rus – primul ei pas către faima europeană, după cum menționează dna. Iliukhina. Curând, Goncharova și Larionov aveau să ia calea exilului, ei integrându-se în comunitatea emigranților ruși din Paris. De altfel, în ciuda iubirii de țară, Natalia Gocharo și Mikhail Larionov nu au putut niciodată să se mai întoarcă în Rusia (natală) după primul război Mondial. Artistul rus avea să moară în 1962 – în Franța – țară unde și-a petrecut cea mai mare parte a vieții. Cu toate acestea, ar fi deosebit de încântată să știe că, astăzi, Galeria Tretyakov – administrate de stat – este cel mai mare depozitar al operei sale, peste 400 de tablouri, 6.900 de lucrări pe hârtie materiale de arhivă și fotografice, aflâdu-se aici, galleria de artă intenționând să digitalizeze o mare parte din aceasta – pentru a fi vizionată de marele public. Mai multe detalii despre eveniment sunt disponibile aici (NATALIA). Sursă – artsy.com.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons