Top
STYLE

MUÑOZ. LUPTA DINTRE NATURĂ ȘI ORAȘ

Vicente Muñoz Sublimis

Copaci de un roșu sângeriu sunt situați printre clădirile în nuanțe palide, un set vibrant de imagini realizate în infraroșu pe străzile din Guyaquil (Ecuador) de fotograful Vicente Muñoz, în încercarea acestuia de a demonstra interferența urbană asupra pădurii. Muñoz a creat seria “Sublimis” pentru a aduce în atenția opiniei publice “lupta inevitabilă pe care o poartă omul împotriva naturii”, mai ales în mediul urban.

Setul cuprinde treizeci și opt de imagini care documentează preponderent Guyaquil – un oraș port construit în secolul al XVI-lea de conquistadorii spanioli – orașul fiind și localitatea în care artistul a crescut. Fotografiile prezintă mediul urban în tonuri silențioase, în timp ce verdeața este redată ca fiind îndrăzneață, roșul sângeriu oferind un contrast deosebit. Pentru a crea acest efect, domnul Muñoz a suprins imaginile cu ajutorul unor radiații infraroșii mai degrabă, decât cu lumina vizibilă, în încercarea de a capta vegetația în detaliu – urmată de o “retușare minimă”. Fotograful a reușit să “obțină filmul de pe piețele secundare”, deoarece majoritatea producției unor astfel de filme a fost întreruptă la începutul secolului XXI. O ședință foto ce încearcă să facă o paralelă între raritatea unui astfel de pelicule și căldura verii din mediul urban – un efect pe care el îl creditează cu creșterea populației și a schimbărilor climaterice. “Văd o analogie directă între dispariția acestui mediu – care m-a ajutat să interpretez relația dintre urban și natură – și efectele schimbărilor climatice asupra topografiei diferitelor orașe”, menționează domnul Vincente Muñoz despre acest proiect. “Am putea chiar deduce că acest mod de fotografiere ajută, prin cvasi-extincția sa, la evaluarea a ceea ce am lăsat neconsumat”, adaugă dânsul. Muñoz – care are acum sediul în Brooklyn, New York – a folosit în cursul ședinței foto un elicopter, în încercarea de a obține cea mai bună priveliște asupra orașului pe care dorea să-l fotografieze. Într-o singură imagine, copacii de un roșu sângeriu se intersectează între reședințe, un stadion și o pistă de aeroport. O altă imagine contrastează cu părțile dens locuite ale orașului, micile insule de verdeață și căile navigabile dintre ele.

Alte imagini surprind diferitele aspecte portuare, clădiri istorice, structuri industriale și port-containere regăsite de-a lungul malului mării. Unele sunt realizate la nivelul solului, în timp ce altele oferă vederi detaliate ale florei și faunei sălbatice, precum și asupra orizontului. Pentru a realiza aceste imagini, Muñoz a folosit o cameră Mamiya 7 format-mediu – care permite doar zece fotografii pe rolă – și a trebuit să se asigure că filmul este ținut în întuneric în momentul schimbării acestuia. “Unul dintre aspectele cele mai provocatoare în lucrul cu un astfel de film, și în special în timpul zborului cu elicopterul, a fost schimbarea și stocarea filmului, deoarece el trebuia manipulat într-un întuneric total”, a declarat el pentru site-ul specializat Dezeen. Pentru a adauga detalii suplimentare acestei serii, artistul a tipărit imaginile prin utilizarea tehnicii de sublimare (o modalitate de lucru ce presupune trecerea unei substanțe direct din faza solidă în cea gazoasă, fără a mai trece prin starea lichidă intermediară), care utilizează căldura pentru a transfera vopseaua pe o suprafață metalică. Este o tehnică folosită de obicei pentru a crea imagini mai complexe și, în acest caz, la detalierea în profunzime a mediului natural. “Tehnica de sublimare constă în transferul unei vopsele prin evaporare pe un mediu din aluminiu rigid”, a declarat domnul Vincente Muñoz. “Acest transfer se face cu ajutorul unei mașini în condițiile unui laborator fotografic”. “Am adăugat tehnica de sublimare din cauza tonului continuu și a bogăției pe care o adaugă nuanțele de culoare”. “Ceea ce am bănuit eu, s-a dovedit a fi un proces extrem de bine ales”, încheie acesta. Seria “Sublimis” a fost prezentată în format mare la un eveniment desfășurat în Guyaquil, numele lucrării fiind împrumutat de la “Vir Heroicus Sublimis” – o pictură realizată pe pânză roșie (la mijlocul secolului trecut) de artistul american Barnett Newman. Mai multe detalii aici (www.vicentemunoz.xyz).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons