Top
STYLE

MARC JACOBS, CUM A IEȘIT DIN MODĂ (II)

Marc Jacobs

În ultimii ani, Jacobs a plecat de la Louis Vuitton, și-a redus propria afacere, a închis zeci de magazine și și-a pierdut vechiul său partener de afaceri. Problemele s-au extins și la partea de creație. De ani de zile, domnul Jacobs părea să știe exact ce doreau oamenii, iar apoi, brusc, părea că nu știe acest lucru. Poate că înclinația creatoare este provocată de plecarea domnului Duffy, care era nu numai partenerul de afaceri al domnului Jacobs, ci și cel care l-a ținut pe designer pe linia de plutire, fiind alături de el în săptămânile premergătoare unui spectacol.

Marc Jacobs

Alții spun că această companie nu are de mult timp un director de creație puternic, cineva care poate traduce viziunea domnului Jacobs în expresie reală pentru echipa de design. Acest rol a fost ocupat cu succes de Venetia Scott, care a supravegheat Marc by Marc Jacobs de la începutul perioadei de glorie, dar a părăsit firma în 2015. În ceea ce-l privește pe domnul Jacobs însuși, el pare neinteresat în canalizarea culturii moderne. “Sunt atât de indignat de întreaga chestiune referitoare la social media. Nu înțeleg, nu mă atrage “, a declarat el pentru ediția britanică a revistei Vogue în 2015, înainte de a începe să posteze selfiuri sexy. În recentele sale colecții și în interviuri, el pare mulțumit să privească în urmă cu plăcere. Anul trecut, fotografiat în timp ce era înconjurat de legendele hip-hop din anii ’80, cum ar fi Biz Markie și Salt-N-Pepa pentru In Style, domnul Jacobs a declarat pentru revistă că a fost “detașat față de ceea ce se prezintă într-adevăr astăzi” – o admitere surprinzătoare pentru un designer de modă responsabil de o marcă globală. Spectacolele sale în desfășurare sunt încă foarte așteptate. Oamenii merg să-și exprime respectul pentru un geniu și speră să fie uimiți tot de de atâtea ori. Dar evenimentele au căpătat, de asemenea, un aer aspru de irelevanță; hainele par să fie deconectate de la piață și, într-adevăr, acestea sunt promovate rar pe site-ul de comerț electronic Marc Jacobs. Cea mai recentă prezentare, în februarie, a avut loc la Park Avenue Armory, un spațiu puternic, cavernos, făcut în așa fel din cauza lipsei oricărei producții (doar scaune pliabile pe două rânduri lungi) și a muzicii baroce sumbre. Cathy Horyn, care a comentat spectacolul pentru The Cut, l-a comparat cu o “înmormântare somptuoasă”, iar principalul critic de modă al New York Times, Vanessa Friedman, a declarat despre domnul Jacobs: “Este unul dintre talentele noastre mari. Este posibil să nu fie suficient acest lucru. “Între timp, în spațiile creative și comerciale pe care le-a dominat domnul Jacobs s-au mutat alte persoane. Designeri precum Alexander Wang și Alessandro Michele de la Gucci, care au controlat cu inteligență social media, și mărcile de streetwear precum Supreme, au dovedit că înțeleg momentul actual al modei. Cozile care se strecoară în jurul blocului din fața magazinului Suprem amintesc de cozile tinerelor femei care, cândva, au dorit să cumpere un compact în formă de inimă de 5 dolari doar pentru că era Marc Jacobs. Și apoi mai sunt Balenciaga, Loewe, Altuzarra, Proenza Schouler, Givenchy, Mansur Gavriel și toate celelalte mărci care concurează pentru o cotă de piață într-un mediu de vânzări din ce în ce mai aglomerat, mai competitiv și mai dificil. “Este ca un tsunami”, a declarat domnul Frasch, un investitor de lux. “Marcile care acum 15 ani abia dacă le vedeam pe radar, au apărut în prim-plan. Dacă mergi în urmă cu trei, patru ani, Gucci pierdea magazinele. Au luat decizii mari, îndrăznețe și riscante. Asta este ceea ce caută consumatorii chiar acum, acel nou.

Marc Jacobs

Prea devreme să îl considerăm terminat? Dar cu toate acestea a avut loc o schimbare. În timp ce domnul Jacobs continuă să pregătească haine gata de purtat de lux și să fie recunoscut de CFDA, brandul Marc Jacobs nu mai este perceput de consumatori ca fiind unul de lux. Este mai mult în concordanță cu etichetele contemporane precum Coach și Kate Spade. Poate că nu există dovezi mai mari despre această schimbare decât aceasta: Astăzi, influentul Barneys din New York a încetat să mai prezinte gențile lui Marc Jacobs. Pe site-ul de comerț electronic Marc Jacobs, prețul integral al noilor produse apărute a scăzut de la aproape 700 dolari în medie în 2015 la aproximativ 350 dolari în 2017, potrivit unui studiu realizat de EDITED, o companie de tehnologie de vânzări cu amănuntul. Strategia de stabilire a prețurilor a sporit vânzările. Există un sentiment că finanțele companiei se pot stabiliza, dacă nu se vor răsturna, a spus domnul Solca. Marca are și o nouă geantă populară, “Snapshot” care costă 295 de dolari și are o curea colorată. Marc Jacobs Beauty, o linie de machiaj care este comercializată în mod proeminent în Sephora, a crescut constant, mai ales în rândul femeilor tinere. Când Lady Gaga a purtat produsele de frumusețe la Grammy 2018, ea a atras atenția atât de mult pentru ochelarii ei fumurii dar și pentru interpretare. Dar trecerea de la lux a condus, de asemenea, la derutarea consumatorilor, și sentimentul între fanii cu vechime că Marc Jacobs – și produsele care îi poartă numele – s-au devalorizat. Întrebat dacă domnul Jacobs își poate recâștiga succesul anterior, domnul Frasch a fost prudent în răspunsul său. “E mai greu. Cu siguranță mult mai greu decât a fost “, a spus el. “Și depinde de Marc, depinde de LVMH și de previziunile lor pentru linie” (În timp ce LVMH este cunoscut pentru a se alătura  de mărcile cu performanțe slabe în speranța unei reveniri, cealaltă casă de modă americană din proprietatea LVMH, care a avut câștiguri consecvente – Donna Karan – a fost eliminată în 2016.) Fern Mallis, fost director executiv al CFDA și acum consultant în industrie, a spus ceea ce mulți oameni cred despre dl Jacobs: “În pofida confruntărilor recente,” Marc este o persoană pe care nu te poți baza niciodată”. Talentul său este prea mare, a spus ea. “E un om care își asumă riscul. Nu-i pasă. E destul de fabulos.” Marc by Marc Jacobs a fost întotdeauna motorul de venituri din spatele mărcii. Nu știu cum de au luat această decizie”. “Au creeat entuziasmul pentru modă. Nu a fost o formulă. În fiecare an se va întâmpla ceva nou”.”E un om care își asumă riscul. Nu-i pasă. E destul de fabulos.” Articolul poate fi citit integral în ediția print a The Gentleman’s Journal. Sursă: The Business of fashion.

Foto – Pascal Le Segretain/Getty Images;

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons