Top
STORIES

SCURTĂ ISTORIE A CURSEI LE MANS

Anul acesta, în data de 17 iunie are loc celebra cursă de la Le Mans. Chiar şi în afara mediului de motorsport, 24 Hours of Le Mans este văzută ca o pictogramă a competiţiei, un test nu doar pentru automobilele angajate în cursă, ci mai ales pentru determinarea şi rezistenţa concurenţilor. Premiza cursei este una simplă: câştigă cel care parcurge cea mai lungă distanţă într-o singură zi. Circuitul de la Sarthe, de aproximativ 136 kilometri, este unul combinat cu drumuri publice, secţiuni care în timp au fost martore tăcute la triumfuri sau tragedii. Cursa anuală, desfăşurată începând cu anul 1923, a fost întreruptă pentru un deceniu din cauza celui de-al doilea război mondial, revine în data de 17 iunie (a.c.) pentru cea de-a optzeci şi cincea ediţie. Pentru a comemora această ediţie, vom încerca să vă prezentăm cele mai mari succese şi vehiculele care au asigurat aceste victorii.

Porsche – nici-o altă marcă nu a participat la Le Mans precum cei de la Porsche. De altfel, Porsche a fost prima companie care a prezentat în 1970 motorul 917K de 4,5 litri, acesta dezvoltând o putere de 638 CP, ceea ce a permis autovehicului să atingă 100 km/h în doar 2,5 secunde şi o viteză de circa 390 km/h. Un automobil Porsche este, de asemenea, şi vedeta filmului “Le Mans”, un film ce îl are drept cap de afiş pe iconic-ul actor Steve McQueen – fiind şi primul film care utilizează imagini din timpul cursei. Porsche a câştigat de încă patru ori în anii ’70, dar anii ’80 au constituit un record – între 1981 şi 1987 marca fiind campioană absolută – cele mai multe victorii obţinute de un constructor în istoria Le Mans. Printre piloţii legandari ai cursei, trebuie să-i amintim pe cei care au deschis lanţul acestor victorii – Jacky Ickx şi Derek Bell – încheind cu Hans Joachim Stuck şi Al Holbert.

Audi – o marcă ce nu şi-a lăsat amprenta asupra Le Mans până la începutul  acestui mileniu, însă rezultatele sale din anul 2000 şi până acum sunt remarcabile. Automobilul german a terminat pe primul loc în treisprezece din ultimii şaptesprezece ani – victorii ce au mers în paralel cu cele nouă victorii consecutive ale pilotului său – Tom Kristensen. Audi a dominat la început prin modelul din fibră de carbon R8, un prototip alimentat de un V8 de 3 litri, ce dezvolta 610 CP, acesta fiind asociat cu o transmisie secvenţială cu şase trepte Ricardo. Victorii reuşite ulterior de motoarele instalate pe modelele R10, R15 şi R18 E-Tron Quattro. Din păcate, anul acesta Audi şi-a anunţat retragerea din cursa Le Mans.

Ferrari – Enzo Ferrari şi-a pus pentru prima dată sigla pe un automobil în 1947 (cu un model 125 S), doi ani mai târziu el câştigând prima cursă la Le Mans – cu modelul 166 MM. Iniţialele modelului reprezintă Migle Miglia, cursa de o mie de mile a Italiei, ce a fost câştigată de modelul 166 în 1948 şi 1949, ani în care a câştigat şi celebra cursă Le Mans (cu ajutorul piloţilor Luigi Chinetti şi Lord-ul Seldson). Anii 1950 i-au oferit lui Ferrari doar două victorii la Le Mans, înfruntând rivalii de la Jaguar (cu modelul D-Type) şi Aston Martin (cu modelul DB3S) în ’54 şi respectiv ’58. Dar, în timp ce anii ’50 au fost fost corecţi, anii şaizeci se vor dovedi senzaţionali, aşa cum a făcut Ferrari la Le Mans între 1960 şi 1965. Din 1963 (odată cu introducerea iconic-ului model 250 GTO) şi până în 1965, autovehiculele Ferrari au obţinut primele trei poziţii. Turul de forţă a acestor ani a alimentat rivalitatea cu Ford, în 1965 producătorul American – împreună cu echipa Shelby-American – au reuşit să devanseze echipa italiană, menţinându-şi supremaţia până în 1970.

Jaguar – prima sa victorie a avut loc la Le Mans în 1951, în decursul acestei decade având încă patru victorii. Pentru debutul său la cursa de anduranţă, Jaguar a dezvoltat modelul C, un roadster pentru competiție realizat în trei exemplare. Bazat pe modelul XK 120, autovehiculul prezenta o caroserie din aluminiu, suprafaţa acesteia evitând ornamentele inutile (ce ar fi putut împiedica realizarea unor performanţe notabile). Şoferii aleşi au fost Peter Walker şi Peter Whitehead, acesta din urmă fiind şi singurul care a reuşit să câştige cursa. Modelul propus de Jaguar a repetat performanţa doi ani mai târziu. Succesele obţinute din 1955 şi până în 1957 s-au bazat pe modelul aerodynamic D-Type, un autovehicul cu o construcție tip monococă. Din păcate pentru Jaguar, odată ajuns în prim planul competiţiei, avea să mai aştepte încă treizeci şi unu de ani până la un nou succes, modelele XJR-9 LM (în 1988) şi XJR-12 (în 1990) aducând ultimele două trofee pentru marcă, rădicând totalul curselor câştigate la şapte.

Bentley – o marcă ce a dominat anii 1920, Bentley Motors Limited datorându-şi moştenirea cursei de la Le Mans, acolo unde “trupa” aristocratică a fost cunoscută sub numele de “Bentley Boys”. Aceştia, din nevoia de adrenalină, au ajuns să domine cursa cu ajutorul automobilele Bentley. La prima participare la Le Mans, în 1923, John Duff şi Frank Clement s-au clasat pe locul al patrulea întrun Bentley 3 Litre, ceea ce avea să-l convingă pe fondatorul mărcii (W.O. Bentley) să devină direct interesat, implicându-se în calitate de sponsor. Anul următor, acelaşi duo s-a clasat pe primul loc, între 1927 şi 1930 – în diferite combinaţii de echipe – Bentley ocupând primul loc pe podium. Printre numele ce au adus gloria mărcii, regăsim personaje precum Sir Henry Birkin, Dr. Dudley Benjafield şi Woolf Barnato (acesta din urmă fiind fiul unui comerciant de diamante – Barney Barnato), el cumpărând în 1925 automobilele necesare unei astfel de curse. Totuşi, după gloria căpătată în anii 1920, Bentley nu a mai câştigat nici-o cursă la Le Mans, abia în 2003 – Rinaldo Capello şi Guy Smith, alături de Tom Kristensen – au reușit cu ajutorul unui autovehicul Bentley Speed 8 să ducă marca la şase victorii.

Concluzie – În final, nu ne rămâne decât să vă aducem aminte că, cursa de Le Mans se desfăşoară sâmbătă 17 iunie 2017, startul fiind programat pentru ora 15:00 (ora locală). Mai multe detalii aici (www.lemans.org/en/24-hours-of-le-mans).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons