Top
STYLE

IMPRESII ÎN CĂUTAREA INEDITULUI

pitti immagine

Pitti 2018 s-a arătat ca un carnaval al culorilor, unul ȋn care fiecare participant tânjea să devină subiectul renumiţilor fotografi Tommy Ton ori Robert Spangle. Un aspect deosebit de important este faptul că Pitti dă tonul tendinţelor vestimentare pentru ȋntreg anul, lucru care s-a ȋntâmplat şi ȋn ediţiile trecute, atrăgând talent formidabil ȋn arta creării vestimentaţiei de cea mai ȋnaltă calitate. Străzile pavate cu piatră cubică din Florenţa sunt ȋmpânzite de două ori pe an, ianuarie şi respectiv iunie, de sute de cumpărători, designeri, bloggeri, stilişti, editori şi domni dandy, care ne aduc cele mai ȋndrăzneţe inovaţii ȋn ţinutele personalizate.

pitti immagine

De cele mai multe ori, Pitti pare a fi un târg de artă cu o reală problemă comercială şi asta pentru că cei care participă sunt mai puţin interesaţi de comerţ şi mai mult ȋndrăgostiţi de bliţul aparatelor care ȋi captează ȋn timp ce se plimbă nestingheriţi şi lasă ȋn urmă un zâmbet surprins. Târgul este de fiecare dată o reprezentare a unei teme alese, ȋnsă adesea, esenţa este pierdută ȋn secţiuni discrete precum ‘Viitorul masculin”. A 93-a ediţie Pitti Uomo emfazează o lume ȋn care creaţiile autentice de ȋmbrăcăminte ȋncă există, ȋnsă brandurile par să se concentreze mai mult pe eforturi de marketing decât pe creaţiile care să dea tonul unui ȋntreg sezon. Produsele afişate ȋn expoziţia din Fortezza da Basso se află ȋn prim-planul experimentelor vestimentare, un exemplu fiind prezenţa Athlovers, un proiect dedicat atletismului şi gândit chiar de Pitti Immagine, organizatorii Pitti Uomo, aducând o serie de etichete cu renume precum Lanificio Reda, un gigant al textilelor din Italia. Inovaţiile ȋn domeniu sunt deosebit de importante pentru eveniment ȋn sine, dar din păcate beneficiază de foarte puţină atenţie media, iar Pitti ştie acest lucru. Tocmai din acest motiv, elementele orientate spre produs, sunt ȋnsoţite de spectacole special create de designeri. Cei doi designeri japonezi, Takahashi şi Miyashita au prezentat conceptul ‘Undercover’ ȋmpreună, folosindu-se de ‘Odiseea spaţială 2001’ a regizorului Stanley Kubrick, ca o pistă de lansare pentru meditaţie asupra inteligenţei artificiale şi a dilemei om-vs-maşină. Gama a fost deschisă cu o prezentare de articole vestimentare dedicate doamnelor, fuste lungi pliate şi s-a ȋncheiat cu un spectacol inspirat din romanele SF, barbate echipaţi cu costume de astronauţi plutind parcă pe scena Pitti. Am stat de vorbă cu bunii noştri prieteni de la Giacca, ei fiind prezenţi ȋn cadrul evenimentului pentru prima data. Din păcate, cei doi nu s-au ȋntors cu o părere tocmai plăcută. Se pare totuşi că acest val al modernismului, nu doar al ideilor ȋndrăzneţe, acaparează inclusiv lumea modei. Inovaţia nu a venit niciodată uşor, trebuie să existe o capacitate pentru a crea ineditul, problematica este alta, că indiferent de natura creaţiei, ȋn ziua de astăzi vei găsi pe cineva căruia să-i fie pe gust, să aibă un grup de prieteni cărora să le prezinte produsul ȋntr-o lumină satisfăcătoare şi uite aşa, un produs, o invenţie obişnuită, creează valuri.

Pentru a fi mai exact, l-am ȋntrebat pe Sergiu Maximov despre tendinţele de anul acesta, ce l-a impresionat şi ce nu. Maximov nu a ezitat, “Din ce am observat, tendinţele sunt de a ‘păunifica’ bărbatul. Conflictul apare atunci când gândirea de masă coincide cu această mişcare, căci dacă pentru unii ȋnseamnă – curaj – şi – exprimarea personalităţii – pentru mine ȋnseamnă doar exprimarea frustrărilor, ceri atenţie ȋn mod gratuit.” Alexandru Mărăcine continuă idea domnului Maximov şi ne spune că “un bărbat nu trebuie să iasă ȋn evidenţă purtând culori ori imprimeuri feminine, ci prin eleganţă şi siguranţă de sine.” Toate ca toate, ȋnsă băieţii de la Giacca menţionează faptul că produsele expuse ȋn cadrul târgului, care de fapt ar trebui să reprezinte atracţia principală, sunt de o calitate ridicată şi ȋn general se ȋmpart ȋn două categorii: elegantul italienesc nelipsit şi stradalul american. “Ȋn ceea ce priveşte manopera nu s-a evidenţiat nimic ieşit din comun şi noi practicăm acelaşi stil, de multe ori chiar o lucrătură mai bună, aş spune.” Sergiu Maximov şi Alexandru Mărăcine  (Giacca) ne povestesc că unul din cele mai ȋnsemnate plusuri ale evenimentului este chiar oraşul Florenţa, despre care nu au avut decât cuvinte frumoase. “Indiferent cum se prezintă evenimentul Pitti, ai mereu un motiv să te bucuri pe străzile ȋnguste ale oraşului, pe noi ne-a fermecat Florenţa şi ne vom ȋntoarce cu drag acolo. Doar ideea că acele dale de piatră au fost bătute de tălpile lui DaVinci ori Michelangelo ȋţi dă de gândit şi eşti mereu ȋntr-o stare de plutire. Un alt element care contribuie la acest sentiment comun vizavi de oraş este implicarea ȋn conservarea şi exploatarea corecta a vestigiilor, lucru demn de laudă pentru autorităţile locale, poţi observa cu uşurinţă ȋn casele oamenilor de rând, fresce pe tavanul camerelor de zi şi arcadele pompoase restaurate. Nu există un alt loc pe pământ precum acesta.” A 93 a ediţie Pitti Uomo a reunit mii de admiratori şi pasionaţi de cultură vestimentară şi va continua să dicteze ȋn lumea modei, ȋn ciuda degradării discutabile a gusturilor, fapt confirmat de numeroşi critici, evenimentul se angajează să pună ȋntr-o lumină mai pronunţată târgul şi comercianţii pentru ediţiile ce vor urma, ȋn detrimentul păunilor ȋn căutarea bliţurilor. Mai multe detalii aici (www.pittimmagine.com) – de: Lungu Cosmin Andrei; foto: Vincenzo Grillo.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons