Top
MUSE

EROINELE MOTORIZĂRII ȘI INVENȚIILE LOR

Zilele trecute, prin intermediul rețelei Facebook, se propaga un scurt film despre călătoria intreprinsă de Bertha Benz cu primul autovehicul functional. Cum subiectul este unul deosebit de interesant, am cautat să văd care a fost contribuția femeilor la dezvoltarea acestui mijloc de transport. Ei bine, surpiza vea să fie una foarte mare, contribuția acestor pasionate „adevărate” de autovehicule, campioane ale vitezei și antreprenori vizionari, fiind una foarte mare. Se poate spune chiar că femeile au iubit din totdeauna mașinile, unele dintre ele fiind eroine la volan – cuceritoare și curajoase – dar adesea trecute în umbra bărbaților.

eroinele automobilului

Automobilul, așa cum îl cunoaștem astăzi, este parțial rezultatul a mai multor observațîi despre femei, a unor lungi succesiuni de invenții, de realizări sportive și exemple de emancipare a femeilor – momente care se întind pe întreg parcursul istoriei autovehiculelor. Dacă aceste femei nu ar fi crezut în ele însele, nu ar fi participat la proiecte importante sau nu s-ar fi concentrat pe pasiunea lor, lumea automobilelor – aparent dominată de bărbați – nu ar fi fost niciodată la fel. Chiar și înainte de lunga succesiune a inventatorilor de sex feminin, de campioane, antreprenori și conducători de companii (de ieri și de azi), au existat câteva femei care, prin invențiile lor, au adăugat noutate într-o lume a automobilelor aflată încă în fază incipientă. Întorcându-ne în timp, în luna august 1888, regăsim prima femeie care a călătorit cu un automobil, este vorba de eroina filmului – germana Bertha Benz. O femeie care a fost întotdeauna un suporter al muncii depuse de soțul ei – Carl Benz – în construcția primului autovehicul, Bertha fiind și primul „șofer” care a realizat o călătorie pe o distanță lungă, dovedind astfel că vehiculul construit de soțul ei era într-adevăr viabil: ea a străbătut distanța dintre Mannheim și Pforzheim – de 106 kilometri – cu un model Benz Patent Motorwagen Model III.

eroinele automobilului

De asemenea, dintre invențiile femeilor, două și-au ocupat un loc onorabil în istoria automobilului, zece ani mai târziu. De dată această, locul este Franța, o țară unde vehiculul a fost introdus prin eforturile depuse de Louise Sarazin care, după moartea soțului (Eduard), a condus compania distribuitoare de motoare Daimler. În 1898, ducesa Anne D’Usez a fost prima femeie care a obținut un permis de conducere, ea fiind și prima… care a fost amendată pentru încălcarea limitei de viteză. În anii 1920, Ducesa a fondat primul club automobilistic pentru femei din Franța. Totodată, încă de la începutul istoriei mașinii, femeile au fost pregătite să-și lase amprenta asupra design-ului auto. Mulțumită lui Margaret Wilcox, care, în anul 1893, a brevetat un sistem de încălzire auto ce putea fi utilizat pe parcursul iernii – oferind posibilitatea călătoriilor fără a îngheța – în timp ce invenția stergătoarelor de parbrize îi este atribuită lui Mary Anderson – ea proiectat și brevetat primul mecanism de ștergere a parbrizului după ce a observat un șofer din New York țînând ferestrele mașinii deschise pentru a putea șterge parbrizul de ploaia ce cădea neîntrerupt. O altă femeie și-a folosit creativitatea pentru a contribui la industria nou apărută, este vorba de Florence Lawrence. Amintită și iubită de public pentru filmele realizate la Hollywood (a apărut în peste 270 de pelicule), Lawrence a creat primele semne de frânare și întoarcere prin utilizarea unui braț mecanic ce era legat de un buton (poziționat pe bordul autovehiculului). În 1906, britanica Dorothy Levitt a scris o carte în care oferea sfaturi femeilor în ce privește condusul mașinilor, sugerând să folosească o oglindă pentru a verifica ce se întâmplă în spatele autourismului.

eroinele automobilului

Datorită acestui amănunt, insignifiant poate pentru unii, avea să se nască oglinda retrovizoare, un accesoriu văzut inițial de industria auto ca un dispozitiv de vanitate al femeilor, care, în doar zece ani, a devenit un element esențial în construcția mașinilor. Sonia Delaunay-Terk, de origine franco-rusă, a fost prima persoană care a proiectat o mașină cu tablă, pictată în aceleași culori cu ținuta ei – o inovație preluată mai târziu de toți constructorii auto. Alte femei și-au transformat pasiunea pentru a conduce într-o profesie. Un exemplu îl constituie Anglia secolului al XX-lea, locul unde au apărut pe străzile orașelor și primii șoferi profesioniști de taxi feminini, în timp ce Baronul Campbell von Laurentz a devenit primul scriitor care sa concentrat pe autovehicule, experiențele lui fiind menționate în cartea „My Milestones”. Chiar de la început, autoturismele au fost sinonime cu libertatea imaginației colective a femeilor. În 1927, Clarrenore Stinnes – în vârstă de douăzeci și patru de ani – însoțită de fotograful Carl-Axel Söderström, a realizat o călătorie de aproape 47000 de kilometri (timp de doi ani) la bordul unui model Adler Standard 6; de asemenea, Virginiei Woolf mașinile i-au oferit posibilitatea de a-și lărgi viziunea asupra lumii, ea cumpărând un automobil datorită redevențelor obținute în urma publicării romanului „To the Lighthouse”. Femeile și mașinile au fost întotdeauna o combinație câștigătoare, în măsura în care publicația „New York Times” a ales un portret al celebrului artist Art-Déco – Tamara Lempicka, la volanul unui Bugatti – ca un simbol al noii ere motorizate, femeile regăsindu-se printre primii pionieri ai industriei auto la nivel internațional.  Sursă foto/documentare – Pirelli & Wikipedia & Daimler.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons