Top
Despre o champagne de nisa

Una este o casă de șampanie cu tradiţie de familie care a păstrat o linie tradițională în podgoriile ruralului Montagne de Reims încă din 1763. Cealaltă este la început, fondată în secolul al XX-lea de fiul unui producător Champenois. Astăzi, atât Salon, cât și Armand de Brignac aparțin unei nişe în ascendenţă de şampanie cuvée, atât de venerată, încât îi recomandă un preț mai mare decât Cristal, Krug sau Dom Pérignon. Rezervoarele de beton și pardoselile din gresie ale companiei familiei Cattier – situate în pivnițele satului Rilly-la-Montagne – seamănă cu orice altă unitate de producție mai puţin placută.

Coborând cele 119 trepte până la pivnițele sale subterane vechi de 150 de ani, ochii sunt încântaţi de mii de sticle aurii și argintii. Aceasta este Armand de Brignac, un produs de lux atât de genial creat, încât cunoscătorii de şampanie şi clienţii au refuzat să creadă că o astfel de sticlă atât de ostentativă vizual ar putea conține un produs demn de preţul stratosferic. Până în prezent, Brut Gold a bătut Dom Pérignon și Cristal, câştigând primul loc într-o revistă a Festivalului Fine Champagne, în 2010, repetând realizarea anul acesta cu Blanc de Noirs. Spre deosebire de aceasta, Salon, fondat de către fiul celui care a înființat Eugène-Aimé Salon în 1911, nu putea fi mai discret de atât. Datorită concentrării fără compromisuri asupra calității, șampania Le Mesnil a atins un maxim de calitate, care astăzi depășește aşteptările și prețurile faţă de majoritatea daca nu chiar faţă de cei mai cunoscuți colegi de lux. Dezvoltat din podgoriile pure de Chardonnay din solurile calcaroase din Côte des Blancs, Salon este declarat ca fiind un vintage în doar un an, lucru pe care maestrul său de pivniță, Didier Depond, îl consideră excepțional. Vintage-ul din 2004 (£ 310- £ 350), o frumusețe de arome cu iz floral, prospețime salină și o complexitate deosebită, este doar cea de-a 39-a generaţie de vintage care a văzut vreodată lumina zilei. Maestrul cramei Cattier, Alexandre Cattier, și familia lui, cu greu ar fi îndrăznit să îşi creadă norocul, daca nu s-ar fi aflat pe locul creat de Armand de Brignac. Cu zece ani în urmă, Shawn “Jay Z” Carter se afla într-un grup de rapperi americani de hip-hop, care erau adepți ai bijuteriei Roederer, extrem de scumpul Cristal. “Let’s sip the Cris and get pissy-pissy“, a intonat într-o piesă. Într-un interviu acordat lui The Economist, directorul executiv al companiei Roederer, Frederic Rouzaud, a declarat: “Ce putem face? Nu putem interzice oamenilor să-l cumpere. Sunt sigur că Dom Pérignon sau Krug ar fi încântați să-și desfășoare afacerea”. Profitând de această slăbiciune rasistă percepută, regele blingului s-a îndreptat spre o nouă șampanie de lux lansată într-o sticlă de aur frigorifică, cu eticheta Ace of Spades. “Lui Jay Z i-a plăcut sticla noastră și, la prima sa lansare în 2006, a introdus-o în videoclipul Show Me What You Got”, spune Alexandre Cattier. A fost Big Bang-ul pentru noi. Dintr-o dată, în crame, si chiar în sat, au început să vină solicitările de la oameni care știau doar că Armand de Brignac a venit dintr-o companie cu tradiţie de familie din Chigny-Les-Roses. Zeii rock-ului, oligarhii și restul lumii îşi doreau ceea ce avea Jay Z. De fapt, lui Jay Z i-a plăcut atât de mult, încât în 2014 le-a cumpărat”. Deși părea un succes scandalos de rapid, întregul concept a fost creat de-a lungul veacului de bunica lui Alexandru, Nelly, care a venit cu numele după ce a citit un roman în care eroul bătrân a fost numit ”de Brignac”. La începutul anilor 1980, Cattier a făcut o șampanie ediție limitată într-o sticlă de argint pentru designerul futurist de modă André Courrèges. Abia în 2000, însă, tatăl lui Alexandre Jean-Jacques a reînviat numele și conceptul legat de o sticlă metalizată și un model inspirat de Ace of Spades, cu scopul de a se adresa unei mulțimi mai tinere. Reprezentantele din top 5 sunt astăzi Blanc de Noirs bogat și structurat, dar fără greutate (695 de lire sterline) și Blanc de Blancs, elegant, pur și intrigant (450 de lire sterline). Există, de asemenea, o variantă mini pentru Les Petites d’Armand de Brignac Gold Brut, la 125 de lire sterline. În esenţă, șampania este un produs care își aşteaptă momentul, iar șampania de lux cu atât mai mult. În același an în care Armand de Brignac şi-a făcut intrarea în scenă, vintage-ul 2006 realizat de Salon a luat naştere. Durata de timp necesară pentru a se maturiza fiind una deloc simplă, acesta este pus la dispoziție în primăvara anului 2017. Timpul petrecut de drojdie în sticlă înainte de eliberare și potențialul imens de îmbătrânire ulterioară sunt atu-urile de bază ale statutului iconic creat de Salon. În cea mai recentă ofertă, agentul său britanic, Corney & Barrow, dă cu încredere data de intrare în piaţă pentru magnum-urile din 2002 ca fiind 2070. Fondatorul Salon, Eugene-Aimé Salon, a fost cel care a realizat că solurile din Le Mesnil aveau un potențial de a crea un produs de talie înaltă, cu o coloană vertebrală excepțională de aciditate și o calitate minerală asemănătoare iodului. Nimeni nu mai făcuse șampanie exclusiv din Chardonnay, dar Salon a ales locații de mare importanţă, în mijlocul versanților. În 1911, a cumpărat singurul teren de un hectar, cunoscut acum sub denumirea de “Le Jardin de Salon“, din care încă sunt realizate produsele Salon, și a format o asociație de 15 producători, ale căror 20 de parcele, inclusiv Le Jardin, sunt împărțite pe 10 hectare. Reputația salonului a fost construită în anii 1920 la Maxim’s, în Paris, unde a fost vândut exclusiv până în anii 1950. Potrivit maestrului Depond, “Aimé Salon a fost un geniu și primul care a decis să creeze o șampanie dintr-un singur soi de struguri dintr-o singură epocă.” El a spus: “Salon este pentru privilegiaţi” – un concept aparent elitist dar care funcționează pentru Salon, cel mai bine interpretat ca fiind “exclusivist”.

În 1988, Salon a fost achiziționat de Laurent-Perrier, al cărui proprietar inspirat, Bernard de Nonancourt, l-a numit pe Depond în funcția de președinte în 1997. Anul viitor marchează 20 de ani de la numirea lui Depond ca președinte la Salon și al casei sale surori, Delamotte. “Este ca un burgundy cu bule“, spune Depond. “Aubert de Villaine [proprietarul prestigiosului Domaine de la Romanée-Conti] mi-a spus: Salon, este şampania cu cel mai burgund aer. Clienții și importatorii mei sunt cu toţii iubitori de burgundy. Prospeţimea, puritatea și un grad de austeritate minerală sunt semnele distinctive ale acestuia. Înainte de mine și după mine, Salon va fi la fel”, spune Depond. “Chiar și așa, mă trezesc în fiecare zi, întrebându-mă cum o pot îmbunătăți.” “Cum o puteți îmbunătăți?”, Întreb. “Selecția este cuvântul cheie. Este o selecție riguroasă a calității“, răspunde el. “Pot fi dur. Dacă vreau să fiu cel mai bun în fiecare zi, trebuie să fiu strict cu personalul din cramă și din podgorie, în fiecare etapă a drumului. Nu există niciun compromis.” Selecția pentru o ediție limitată este, de asemenea, esențială pentru numeroasele case pasionate de șampanie care doresc acum să creeze produse de top, similare, pentru consumatorii cunoscători. Lanson și Pommery, de exemplu, sunt branduri bine-cunoscute, care realizează variante de cuvee discrete. De la așa-numita “grădină secretă“, cu o suprafață de un hectar, datând din secolul al XVIII-lea și cu vedere la catedrala din Reims, Lanson a anunțat recent lansarea unei ediții limitate de 7.870 sticle din şampania Clos Lanson din 2006, la preţul de £160. Fermentat în butoaie de stejar și îmbătrânit în pivnițe timp de nouă ani, este un produs rafinat. Printr-o coincidenţă frumoasă, acest cuvee special al lui Pommery, Les Clos Pompadour, își ia numele direct din podgoriile sale, care are de asemenea vedere la catedrala din Reims. Les Clos Pompadour, un amestec multivintage de Chardonnay, Pinot Noir și Meunier, realizat din cea mai bună recoltă a lui 2002, este un prim produs realizat într-o ediție limitată de 3.000 de magnumuri, la 696 de lire sterline. În acest an a câștigat premiul “Best in Class Single Vineyard” la Campionatele Mondiale Champagne & Sparkling Wine. Aniversările sunt o piesă perfectă la care se poate ataşa lansarea unui nou cuvee, iar anul trecut Billecart-Salmon a lansat o cutie de excepţie din epoca anului 2002 numită după fondatorul său, Nicolas-François, în timp util pentru aniversarea a 200 de ani în 2018, la 130 de lire sterline. Champagne de Castelnau, înființată în 1916, intră de asemenea într-o direcţie de acest gen. Hors Catégorie inaugurală, de 85 de lire sterline, este o ediție limitată de 3.500 de sticle care utilizează stejarul din pădurea locala Argonne pentru atingerea unei note suplimentare de fum. Acest tip de cherestea este folosit și pentru vinificarea noului stil Champagne Devaux, Sténopé, un produs de lux, într-o colaborare cu Michel Chapoutier, vinificatorul văii Rhône, numit după un dispozitiv vechi din lumea fotografică. Chapoutier este cunoscut atât pasiunea sa pentru terroir ca produs de top, cât și pentru apetitul său pentru șampanie, astfel încât cu o producţie de 5.000 de sticle (149 de lire sterline) și 900 de magnumuri (310 de lire sterline), ar putea fi suficient pentru a întări poziţia sa. Text de: Laura Daps; Foto: Arhivă/Producători – Leif Carlsson.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons