Top
STORIES

DESPRE MODĂ ȘI DREPTURILE FEMEILOR

Rosa Genoni, de origine italiana, a fost un cunoscut designer de moda, profesor, activist pentru drepturile femeilor si al muncitorilor. Cu o cariera de succes in domeniul modei, Rosa a fost unul dintre cei mai inovativi designeri, un exemplu fiind oferit de modelul de rochie Tanagra. De asemenea, Rosa Genoni a facut parte din delegatia italiana la „International Congress of Women” – tinut in orasul Haga (Olanda) – intre 28 aprilie si 10 mai 1915. Eforturile ei, alaturi de dorinta de a transforma Italia intr-un lider al segmentului de moda, au fost frante de regimul fascist – ce tocmai se instaura in peninsula.

Despre Rosa Genoni (1867-1954) se stie ca s-a nascut in orasul Tirano (provincia Lombardia), la aproximativ saizeci si cinci de kilometri departare de Milano. Era cea mai mare dintre cei nouasprezece copii ai familiei, douasprezece dintre ei supravietuind conditiile dure de viata din acea perioada. La varsta de zece ani, Rosa sa mutat la Milano pentru a-si cauta un loc de munca, acesta fiind gasit la un magazin de imbracaminte al unei rude apropiate. Pana la varsta de optesprezece ani, Rosa Genoni a invatat tainele croitoriei – calificandu-se drept sef de croitorie. In tot acest timp, ea a inceput sa se asocieze cercurilor socialiste prezente in Milano (sa nu uitam, Milano era unul dintre cele mai industrializate orase ale Italiei, cu o larga patura de muncitori). In timp, Rosa a devenit un fervent avocat al apararii drepturilor femeilor si al accederii la educatie, contribuind decisiv la emanciparea acestora. Intre anii 1884 – 1885, dna. Genoni a fost trimisa la Paris in calitate de delegat al Partidului Muncitoresc Italian – predecesorul Partidului Socialist Italian – fiind singura femeie prezenta la acest congres. Dupa incheierea congresului, Genoni a ramas la Paris si si-a gasit o slujba intr-un mic magazin de croitorie italiana. In timp ce se afla acolo, ea a incercat sa aprofundeze tainele din domeniul modei, perfectionandu-si tehnicile in domeniul croitoriei si broderiei, continuand sa lucreze in diferite case de moda cunoscute in acea perioade.  Ulterior, Genoni revine la Milano, hotarata sa dezvolte eticheta „Made in Italy” si sa constientizeze productia creativa din tara sa. Cu toata implicarea in domeniul modei, ea nu a abandonat lupta pentru drepturile femeilor, insistand sa ceara drepturi salariale egale pentru acestea si a participat la protestele impotriva exploatarii muncii femeilor. In timp ce era activa in lupta pentru aceste cauze, ea sa intalnit cu alte femei implicate in miscari socialiste si feministe.

Astfel jurnalistul Anna Maria Mozzoni a invitat-o pe Rosa sa participe la „Congresul International Socialist-Laburist” de la Zurich. De asemenea, Rosa Genoni a fost activa – impreuna cu alte femei – in cadrul „Lega Femminile”, o organizatie care grupa femeile angrenate in sectorul de moda italian. Aceasta organizatie a fost unul din cei mai importanti avocati al muncii depuse de femei in industria si productia de imbracaminte din Italia, in contextul miscarii femeilor pentru emancipare, dreptul la educatie si egalitate. La unul dintre astfel de proteste, Genoni avea sa se intalneasca cu liderul feminist si scoailist – anna Kuliscioff – aceasta devenindu-i client si prieten loial. Incepand cu anii 1880, Rosa Genoni se implica din ce in ce mai mult in miscarea fenista, mai intai alaturi de stanga radicala a lui Abigail Zanetta (1875 – 1945) si, ulterior, alaturi de ideile reformiste (moderate) ale Annei Kuliscioff. Continuand lupta pentru emanciparea femeilor, Rosa isi continua munca in domeniul modei, ea fiind angajata in 1895 de Maison H. Haardt et Fils, la acea vreme cea mai importanta casa de moda din Milano, cu sucursale in San Remo, Lucerna si St. Moritz. In anul 1903 avea sa se nasca fiica ei (Fanny), rezultat al relatiei pe care o avea cu partenerul ei de viata – avocatul Alfredo Podreider – intalnirea lor petrecandu-se atunci cand facea parte din cercurile socialistului Pietro Gori. Totodata, incepand cu anul 1905, Rosa Genoni adauga cursurile de predare a costului la „Scoala Profesionala a Femeilor” – din cadrul Societa Umanitaria din Milano – la noul sau loc de munca (Maison H. Haardt et Fils), alaturi de angajamentul sau fata de miscarea civica pentru pace si drepturile femeilor. De asemenea, ea a condus departamentul de imbracaminte al „Societa Umanitaria”, un post pe care la detinut pana in anul 1925 – moment in care a refuzat sa depuna juramantul de loialitate fata de fascism. Ajungem in anul 1906, moment cand are loc „Milan Expo”, Rosa Genoni fiind angajata in sucursala milaneza a societatii Maison H. Haardt et Fils – ea reproducand, cel mai probabil, modele de inspiratie pariziana. Cand a sugerta participarea la acest eveniment important, seful ei i-a spus ca este imposibil, „noi fiind cunoscuti pentru copierea modei pariziene”.

Totusi, a adaugat el, „o poti face in nume propriu”, ceea ce ea a si facut (cu mandrie). Rosa Genoni a ajuns sa pregateasca doua proiecte pentru marele eveniment – dupa un incendiu, ce a devastat cladirea care gazduia creatiile ei la targul milanez, Genoni a incercat sa completeze colectiile cu noi creatii (intro perioada scurta de timp). In cele din urma, ea a obtinut recunoasterea talentelor sale ca designer de rochii „Made in Italy”, fiind recompensata cu „International Jury Grand Prix” pentru doua creatii prezente la „Expo Milan”. De altfel, Genoni a documentat participarea la „Expo Milan” intr-o brosura de numita „Al Visitatori” (Catre vizitatori – 1906). In aceasta brosura, designerul si-a exprimat intentia de a crea o „moda” si un „stil italian” original, ca parte integranta a renasterii artelor din Italia acelei epoci, ca o contributie adusa construirea identitatii nationale. Inspiratia cu care Rosa Genoni a creat a avut trei surse majore: Renasterea timpurie, Antichitatea greco-romana clasica si Modernismul. Astfel, imbracamintea de seara a fost inspirata de pictorii renascentisti Botticelli (Primavera) si Pisanello. Ea a incorporat drapaje, pliuri, centuri si catarame, construind pentru „noile” femei ceea ce a devenit amprenta creatiilor personale: rochia Tanagra – o piesa vestimentara inspirata de drapajele prezente in figurinele Tanagra. A treia perioada are ca sursa de inspiratie energia moderna, exemplificata foarte bine de transport si mobilitate, ceea ce a condus la o colectie de imbracaminte casual – amintind aici si rochii potrivite pentru calatoriile cu avionul (o „masina” care aparuse deja pe cerul Europei). Artticolul poate fi citit integral în numărul curent al The Gentleman’s Journal – disponibil ]n loca;iile partenere (Stejarii Country Club, Sheraton, Tarom, Hilton, Ramada, Rețeaua Starbucks, Radisson Blu, Epoque).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons