Top
STYLE

DESPRE ARTA PANTOFILOR BESPOKE

Pe Mircea Cioponea îl cunosc de câțiva ani de zile, el fiind un promotor al pantofilor Bespoke și fondator al blog-ului Claymoorlist.com. Povestea Petru & Claymoor este una marcată de o pasiune comună: pantoful bărbătesc. O prietenie începută în anul 2000, odată cu venirea lui Petru în Bucureşti – de la Chişinău – ambii parteneri descoperind că sunt animaţi de aceleaşi idealuri în c eprivește pantofii realizați Bespoke. Eram amândoi implicaţi în lumea pantofilor, unul (Mircea) fiind fondatorul blogului Claymoor’s List, iar celălalt (Petru) având o experienţă considerabilă legată de naşterea unui brand de lux în Republica Moldova.

Petru & Claymoor

Recent, Mircea –  împreună cu asociatul său, Petru – a decis trecerea la partea “producției” unor astfel de pantofi. Pentru a înțelege de ce este necesară apariția unui astfel de atelier, i-am făcut o vizită în showroom-ul elegant, inaugurat recent pe Aleea Alexandru nr. 7, sector 1. Vă invit să urmăriți un interviu despre lumea pantofilor Bespoke și modul în care un bărbat își poate personaliza garderoba.

De ce un atelier Bespoke? În primul rând datorită background-ului nostru. De peste șase ani de zile mă ocup de pantofi bărbătești, scriu despre ei, recenzez modele și am contact cu oamenii din branșă. Alegerea este cumva naturală. Bespoke reprezintă excelența. Produsele de fabrică au limitări inerente și o calitate corespunzătoare, chiar dacă există și pantofi buni de fabrică. Odată ce ai încercat Bespoke nu te mai poți întoarce înapoi. Pentru că natural cauți excelența, te obișnuiești cu un comfort superior și nu mai vrei compromisuri. Clienții noștri sunt domni pentru care nu există jumătăți de măsură când vine vorba de calitate. România duce lipsă de ateliere în care să se producă produse manufacturate de excelență. Există oameni talentați, însă nivelul de rafinament și de atenție la detalii specific marilor ateliere din Vest lipsește în general. Cu toate acestea, există în România oameni care fac lucruri extraordinare din piele și aici aș vrea să îl amintesc pe domnul Dan Coma – o figură emblematică a breslei. Clienții români, și aici vorbesc de bărbați, s-au rafinat odată cu trecerea anilor. Suntem acum într-un moment în care clienții încep să aprecieze calitatea și mai ales vor să fie tratați – atât din punct de vedere al consilierii, cât și al produsului finit – la fel ca la Londra, Paris sau Viena. Iar noi putem să oferim un produs similar cu unul realizat la Londra.

Petru & Claymoor

Ce s-a schimbat în ultimii ani pe piața pantofilor Bespoke? Aici, cred că ar trebui să ne referim la piața Bespoke ca un tot unitar. Bespoke este un mod de a percepe lucrurile mai mult decât o emblemă. Pe o piață matură vom găși croitori și pantofari Bespoke pentru că în general cineva care optează pentru serviciul Bespoke nu o face numai în privința costumului sau a pantofilor, ci duce alegerile mai departe la pălării, cravate, genți sau ochelari. Simplificând însă lucrurile, coloana vertebrală a pieții Bespoke este reprezentată de croitor și de pantofar. Organic, cei doi sunt legați prin fire invizibile și sunt cei cu care clientul interacționează cel mai mult. Clienții în general își comandau de peste graniță pantofi, însă procesul era destul de dificil pentru că în Bespoke există probe. Așa încât, este normal să-ți dorești să ai un pantofar Bespoke în orașul tău, un om cu care poți comunica facil și care te poate consilia foarte repid. Există însă o percepție ambiguă asupra termenului Bespoke.  Bespoke reprezintă un standard de excelență. Iar excelența se măsoară în materialele folosite, calitatea calapoadelor, finisări, cusături, patine – ele bazându-se pe iscusința meșterului. Bespoke se referă numai la produsele de top. Dacă o să vă faceți un costum pe comandă la un croitor de parter de bloc sau o să vă comandați o pereche de pantofi la un pantofar pe Calea Moșilor, nu înseamnă că acele produse se califică la Bespoke. Atunci când îți atașezi sintagma Bespoke numelui firmei, te obligi în fața clientului să produci un pantof de excepție. Bespoke reprezintă promisiunea garantată a excelenței, nu doar un pantof făcut după măsurile aproximative ale clientului.

Cât de naturală a fost trecerea de la un blog dedicat pantofilor la un business cu pantofi Bespoke? Întâlnirea cu Petru a grăbit decizia. Și binențeles susținerea soției mele, căruia îi sunt recunoscător că mă suportă. Viața cu un bărbat pasionat de pantofi nu este ușoară, iar viața alături de unul care face pantofi este și mai dificilă.

De ce trebuie un bărbat să-şi comande o pereche de pantofi Bespoke? Vă propun să privim lucrurile din alt punct de vedere. Un bărbat nu trebuie să facă nimic. Atunci când alegerea este dominată de “trebuie”, nu este o alegere naturală. La Bespoke ajungi după un proces de educație spun eu. De ce faci alegerea asta? Pentru că ai nevoie de un pantof care să îți asigure comfortul pe care îl vrei, precum și  imaginea pe care dorești să o radiezi în societate. Toate vin însă naural; baza unui pantof Bespoke este calapodul, adică comfortul. La sfârșitul procesului vei avea un pantof care este realizat pentru picioarele tale, fie că între ele este o diferență de jumătate de număr, fie că ai monturi sau platfus, chiar și dacă ai ristul ridicat sau depuneri de calciu pe călcâi.  În al doilea rând cliențîi noștri pot alege modelul, fie că este unul classic, fie că este unul propriu. Iar alegerile nu se opresc aici. Ei pot opta în alegerea pielii: de la piele box la crust, de la piele de rechin la piele de aligator și detalii din piele de iguană sau cordovan American. Alegerile de până acum dau un mare grad de personalizare pantofului, făcându-l unic. Apoi vin alegerile cu privire la talpa monogramă și așa mai departe. La final, pantoful rezultat nu are nici o legătură cu un pantof de pe raftul unui magazin. Se vede diferit și, mai ales, se simte diferit.

Ce ar trebui să cunoască clienţii înainte de a comanda prima lor pereche de pantofi Bespoke? Primul lucru pe care il menționez unui client nou este că eu doar manufacturez pantoful. El își face singur perechea de pantofi, el fiind propriul său designer. Nu existe limite. În al doilea, rând l-aș sfătui în ceea ce privește calapodul – să fie deschis la sugestiile noastre. O bună comunicare este esențială în ceea ce privește pantofii pe comandă. În momentul probelor (noi facem pantofi de probă) comunicarea și modul în care simțim și comunicăm unul cu altul este esențial. În al treilea rând, clienților care sunt la a doua sau a treia pereche le spun să iasă puțin din zona lor de confort. Am avut un client căruia nu îi plăcea pielea exotică, sau cel puțin așa credea el. L-am sfătuit să încerce un loafer de iguană. A fost reticent – însă spre bucuria mea – a mers pe mâna mea. Acum este perechea lui preferată de loafer și a comandat încă două din piele roșie și verde. M-am bucurat mult să îl văd ieșit cu succes din zona de confort. În al patrulea rând, le sugerez clienților care sunt la prima experiență Bespoke să încerce pielea albă patinată – Crust. Avem peste cinsprăzece culori disponibile. Crustul arată și se simte excellent, fiind mult mai comfortabilă decât box-ul la primele purtări. Așa că, pentru prima pereche este o modalitate excelentă de a te obișnui cu un pantof Bespoke și de a scoate maximum din această experiență. Trecerea de la crust la box sau la piei granulate va veni natural. În al cincilea rând, ar trebui să rețină că – precum ar spune partenerul meu Petru – pantoful este asemenea unei femei. Nu trebuie bruscat. Trebuie să îi lași un pic de timp să se obișnuiască cu tine. Take it easy. În final, l-aș sfătui să Enjoy the Ride. Bespoke nu este despre un produs, este despre călătoria pe care o facem împreună pentru a atinge un produs – perfect adaptat clientului.

Petru & Claymoor

Ce sugeraţi clienţilor dumneavoastră: alegerea unui stil clasic sau ceva mai îndrăzneţ atunci când comandă prima lor pereche de pantofi? Ar trebui să aleagă ceva cu care se simte confortabil. După cum am spus anterior, aș merge pe un pantof din crust. Este o piele albă foarte moale, care se poate patina și care are un luciu deosebit. Se potrivește atât la pantofii mai clasici, cât și la loaferi. Dacă însă este un client care a mai experimentat procesul Bespoke, atunci i-aș sugera un Penny Loafer din crust de crocodil sau elefant. Este genul de pantof cu personalitate. Te evidențiezi discret, având exact doza dorită de excentricitate. Se poate potrivi excelent termenului italian de Sprezzatura. Pantoful de acest fel, prin caracterul său puternic, elimină din ținută accesoriile ducându-ne cât mai mult spre idealul nonșalant al sprezzaturei italiene. Este din punctul meu de vedere alegerea perfectă pentru zilele de vară din București.

În finalul materialului nostru, o să te rog să menționezi pentru cititorii noștri patru secrete pe care domnii care pornesc în căutarea unei perechi de pantofi ar trebui să le știeÎn general retail-ul este dominat de o politică în care primează momentul achitării produsului și nu satisfacția ulterioară. Însă, nu trebuie generalizat. Există în București oameni care își fac treaba corect și cu pasiune, chiar dacă la ei se alunde de cele mai multe ori după un șir lung de alegeri nefericite (am putea face chiar un serial despre aceste secrete). Așadar, o să răspund punctual: Nu credeți în toți cei care spun că fac Bespoke, dar atelierul nu este la vedere. Bespoke înseamnă pentru costume cel puțin trei probe, iar pentru pantofi înseamnă pantof de probă; Dacă cel care va face costumul MTM sau pantoful MTO nu comunică cu clientul său și ascunde anumite elemente, feriți-vă; Încercați să evitați pantofii care nu au o construcție solidă. Chiar dacă par comfortabili, nu sunt. Nu oferă suportul necesat piciorului și se vor deforma foarte repede; Înfine, întreabă întâi despre calitate, materiale și construcție, ulterior și despre preț. Cumpărând lucruri de proastă calitate plătești mult mai mult… Mai multe detalii sunt disponibile AICI.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons