Top
LIFE & ARTS

CULOAREA EXPLOZIVĂ A AFIȘELOR JAPONEZE

Dacă vă aflați în perioada toamnei în Amsterdam, ve-ți avea ocazia să vizitați o extraordinară expoziție de afișe japoneze – din anii 1930 și până în prezent – evenimentul fiind găzduit de Stedelijk Museum. La începutul secolului al XX-lea, în Japonia Imperială își făceau apariția primele afișe, acestea fiind utilziate cu precădere în segmentul de publicitate, de la căile ferate și până la spectacolele tradiționale de teatru, afișele ofereau o sensibilitate vizuală unică, distinctă de cea a omologilor săi europeni.

În cursul lunii septembrie, Stedelijk Museum va expune 226 de colecții – ce includ peste 800 de afișe japoneze – evenimentul fiind unul dintre cele mai mari din Europa. Expoziția prezintă o secțiune transversală a designului graphic din Japonia, cu lucrări ale designerilor Hiroshi Ochi, Kazumasa Nagai, Ikko Tanaka, Yusaku Kamekura, Mitsuo Katsui, Shigeo Fukuda, U.G. Sato, Ken Miki sau Eiko Ishioka. Intitulată “Colorful Japan”, expoziția este un tribut adus designerului de origine japoneză – Shigeru Watano – decedat în cursul anului 2012. Artistul a locuit o perioadă în Olanda și a ajutat instituția din Amsterdam să obțină vasta colecție de afișe. De altfel, afișele prezente în cadrul expoziției datează din zorii primelor campanii publicitare (pe acest suport) din Japonia. Realizat în 1937, un afiș publicitar al cailor ferate japoneze este cea mai veche lucrare prezentă la acest eveniment. De asemenea, un perete al expoziției este dedicat exclusiv designer-ului Tanadori Yokoo, un artist renumit pe plan internațional.

Conform curatorului Carolien Glazenburg, “Cele 226 de colecții japoneze – prezente în această expoziție – sunt oferite publicului sub numele de «Colorful Japan», ceea ce reprezintă din punct de vedere vizual o explozie de culoare. Cu postere de mari dimensiuni, spațiul expozițional de la Hall of Honor introduce vizitatorii într-o lume caleidoscopică”. De altfel, caracterele alfabetului japonez joacă un rol esențial în realizarea acestor afișe, ele fiind poziționate – în mod decorativ – pe verticală, în timp ce omoloagele sale europene au scrierea dispusă pe orizontală. În mod particular, după cel de-al doilea război mondial, designerii au utilizat fotografia pentru a avea un efect mult mai mare – mediul de propagare fiind unul mult mai rapid și accesibil – producătorii japonezi de aparate foto, precum Canon sau Nikon, devenind jucători majori pe această piață. În fine, mai trebuie menționat aportul dlui. Watano la expoziția organizată de Stedelijk Museum în anul 1974, fiind prima instituție europeană care a organizat un astfel de eveniment. Mai multe detalii sunt disponibile aici (NIPPON).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons