Top
INDUSTRY

CERCETAREA & INOVAREA ÎNSEAMNĂ ISTORIE

Fondazione Pirelli

Încă de la început, “Fondazione Pirelli” a adoptat această frază – originea ei fiind regăsită în dialectul lombard din jurul Milanului: “Adess ghe capissaremm on quaicoss: andemm a guardagh denter”, și a fost rostit de Luigi Emanueli, inginerul care a condus cercetarea și cercetarea timp de mai mulți ani – ca motto vizitatorii care îi trec pragul.

Fondazione Pirelli

În simplitatea ei, ideea înseamnă să arunci o privire în interior pentru a găși ceva ce însumează conceptul de știință în sine, ca aplicare, studio, cercetare și depășirea sistematică a obstacolelor. Apelând la știință, înseamnă să valorificăm cunoștințele și să conștientizăm ceea ce oferă patrimoniul tehnologic pe care o companie precum Pirelli l-a acumulat în aproape o sută cincizeci de ani de activitate operațională. “Fondazione Pirelli” – și mai ales arhiva pe care o deține, constând în peste trei kilometri și jumătate de documente – este locul în care aceste cunoștiințe sunt păstrate și protejate, acestea fiind înmagazinate an după an pentru a oferi o viziune cuprinzătoare reprezentată artistic de mozaicul intitulat “La Ricerca Scientifica “ (Cercetarea Științifică), realizat în anul 1961 după un desen al lui Renato Guttuso, păstrat astăzi în camerele “Fondazione Pirelli”. Parte integrantă a patrimoniului companiei și inclusă în “Italian Național Library System”, biblioteca tehnico-științifică numără peste 16000 de cărți despre istoria cauciucului și a cablurilor din secolul al XIX-lea și până în prezent, colecția fiind fără egal la nivel internațional.

Numai în cadrul “Fondazione Pirelli”, de exemplu, cititorii pot citi primele exemplare ale revistei “India Rubber Journal” (1888) sau “India Rubber World” (1889), acestea fiind cele mai vechi publicații despre industria cauciucului din lume. O altă zonă a “Arhivei” este căminul unui dosar prețios. Acesta conține doar câteva foi tipizate, dar semnificația lor istorică este remarcabilă. Este contractul prin care Pirelli l-a desemnat pe Giulio Natta să înceapă cercetarea în domeniul cauciucului sintetic în laboratorul Bicocca (în anul 1938). Un contract care marchează începutul unei revoluții tehnologice. De altfel,  Giulio Natta avea să câștige Premiul Nobel pentru chimie în 1963, el fiind creditat cu inventarea plasticului. Urmele muncii depuse de el se regăsesc în mii și mii de specificații tehnice în cadrul departamentului de cercetare și dezvoltare a anvelopelor. Aceste documente includ pentru prima dată cuvântul “Cauccital”, marcând începutul testelor efectuate asupra materialelor artificiale, utilizate astăzi în industria cauciucului. Specificațiile sunt păstrate în “Arhivă” alături de fișele tehnice care descriu mărimea matrițelor de vulcanizare a anvelopelor, modelele de rulare și marcajele originale ale pereților laterali, precum mărimea, tipul de pneu și logo-ul companiei.

Fondazione Pirelli

La începutul anilor 1930, aceste documente au însoțit dezvoltarea și evoluția anvelopelor Pirelli pas cu pas, amintind aici “marile familii” Stella Bianca și Cinturato, versiunile de curse și structururile experimentate în modelele Cord. Sprijinind direct producția actuală a anvelopelor “Collezione”, această documentație a permis experților să stabilească parteneriate între Pirelli și producătorii auto, această colaborare permițând dezvoltarea prototipului inițial și lansarea modelului pe piață. Prin interconectarea detaliilor tehnice cu listele de preț ale vremii – le putem vedea până în primii ani ai secolului XX – și cu o producție publicitară păstrată în arhivă (cu peste trei sute de desene originale cu aerografe), Pirelli poate produce anvelope în stil “vintage” – absolut corecte din punct de vedere istoric și filologic – dar care respectă toate standardele de siguranță oferite de tehnologia modernă. De asemenea, “Fondazione Pirelli” oferă servicii pentru școli, ajutând astfel tinerii cu aparatură – pentru că aceștia să înțeleagă conceptul de industrie de astăzi. Realizând o referire documentată la etapele progresului tehnologic, studenții sunt introduși în subiectele zilei, precum robotică și industry 4.0. Punctul culminant îl reprezintă colaborările inițiate cu diverse universități, “Fondazione Pirelli” reprezentând pivotul principal între cunoștiințe și industrie, cercetare și tehnologie pentru Universitățile Politehnice din Milano și Torino, Universitatea Bocconi și Universitatea Milan Bicocca. Mai multe detalii aici (www.autoplusmagazine.ro). Sursă & foto: Fondazione Pirelli.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons