Top
STORIES

BOND, PROTOTIPUL IMAGINII INTELIGENTE

Garderoba lui Sean Connery pentru primul film 007 a conturat stilul Bond și este la fel de relevant astăzi ca acum 55 de ani. Responsabil pentru crearea acestei imagini a fost regizorul filmului, Terence Young, care a primit sarcina de a cizela imaginea durului actor de origine scoţiană, pentru a-l pregăti pentru rolul principal.

Filmul, care a avut premiera la London Pavilion pe 5 octombrie 1962, a fost realizat cu un buget redus, și având în vedere că a fundamentat conceptele de sponsorizare ale brandurilor și plasarea de produse, cheltuielile pentru garderoba starului au fost limitate. Pentru a finaliza transformarea lui Connery, Young l-a dus la croitorul său personal, Anthony Sinclair, care a creat o capsulă (colecţie compusă din articole vestimentare interschimbabile) care ar putea pune în valoare oricând şi oriunde un bărbat. Capsula iniţială a lui Bond era compusă din trei costume Sinclair emblematice, împreună cu o selecție de cămăși cu manşetă “Cocktail” (proiectată de Michael Fish) și un număr mic de accesorii esențiale. Cu toate acestea, ţinuta care devenit emblematică pentru aspectul nemuritor al lui Bond a fost, într-o oarecare măsură, costumul de seară cu guler şal de la miezul nopții creat de Anthony Sinclair pe care Connery îl poartă în scena sa de deschidere. Capodopera lui Sinclair arată îndrăzneaț și de neatins, dar relaxat și confortabil – la fel ca şi personajul care îl poartă. Costumul este asortat cu o cămaşă albă, cu nasturi sidefaţi şi plii discreţi la fenta cămăşii, papion diamant, butoni aurii şi buzunare pătrate bine pliate. Întregul look este gândit în cele mai mici detalii şi totuşi simplu în aparenţă, încrezător dar fără a fi arogant, demonstrând mai degrabă o atitudine controversată, subliniind simbolul eleganței sartoriale. Urmărind introducerea pe ecran a lui Bond, acesta este chemat la biroul lui M pentru a fi informat cu privire la următoarea misiune. Poartă o haină clasică al lui Anthony Sinclair, cu o singură butonieră, din catifea Chesterfield, peste costumul de cină, ce a devenit o piesă reprezentativă pentru garderoba lui 007, fiind piesa perfectă de îmbrăcăminte exterioară ce se poate mixa cu vestimentaţie formală sau una de seară. Nevoia acestei piese vestimentare sugerează că vremea ar fi fost rece în Londra în perioada respectivă, subliniind explicativ de ce Bond se grăbește spre aeroport pentru zborul său spre Jamaica purtând un costum cărbune de flanel.

Prezenţa moale și caldă a pânzei de flanel limitează utilizarea către lunile mai reci, deși orice domn ar trebui să o aibă în garderobă pentru o stare de bine. Într-o cămașă de cocktail sky blue cu manşetă și cravată grenadine, Connery reușește să arate impecabil chiar şi atunci când intră într-un climat mai cald. Pentru prima sa întâlnire în Jamaica, Bond se schimbă într-o costumaţie mult mai uşoară ce este realizată dintr-o stofă semi gri Glen Urquhart (sau prințul de Wales), care devine mai târziu una din piesele preferate ale lui Connery în perioada sa ca agent 007. Stofa destinată oricărui anotimp (Four Season) este asociată inteligent cu aceeași cămaşă albastră, cravată și buzunar pătrat, care a fost purtat cu acel costum de flanel. Pentru a completa setul de costume 007 pentru toate anotimpurile, cea de-a treia piesă Sinclair din două piese este croită dintr-o stofă gri, subţire din amestec de lână şi mohair. Țesăturile Mohair sunt, în general, mai rezistente la şifonare decât variantele echivalente din lână pură, făcându-le cunoscute pentru aspectul impecabil pe care-l oferă ţinutelor de seară şi celor de vară. Fibra luxoasă, mătăsoasă, adaugă un luciu distins şi o strălucire deosebită jachetelor şi pantalonilor. Bond păstrează în mod corect aspectul simplu cu o cămașă albă cu manşetă de cocktail şi cravata neagră grenadine. Şi nu în cele din urmă, pentru mai multe întâlniri casual, se dezvăluie o altă piesă de rezistenţă a agentului secret … blazerul său. Pe lângă costumul de seară de la scena de început a lui Bond, acest exemplu de rafinament este probabil cel mai memorabil articol de îmbrăcăminte din filmul original 007. Făcut din serge albastru fumuriu, cu buzunare laterale, este înnobilat de nasturii metalici şi doar doi nasturi pe terminaţia mânecii, ca o mică precizare subtilă că mai puţin înseamnă întotdeauna mai mult. 007 este fără îndoială prototipul imaginii inteligente şi al rafinamentului masculin, iar alegerea de a sublinia aceste lucruri prin intermediul filmului, a condus la o informare în masă legat de potenţialul pe care fiecare îl are la îndemână, în ideea unei imagini impecabile, fructificate inteligent. Pentru că trebuie să recunoaştem că imaginea vorbeşte depre noi mai mult decât o putem face prin cuvinte.

– de: Laura Daps; preluare: Mason & Sons.; Foto: Arhivă/Mason & Sons (www.masonandsons.com).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons