Top
WHEELS

ASTON MARTIN, ORIGINEA NUMELUI “DB”

Aston Martin

Se întâmpla 1946, an în care o reclamă publicată într-un cotidian central din Marea Britanie oferea un “Business auto de mare clasă” spre vânzare. Căutând să afle despre ce este vorba, David Brown avea să descopere că societatea în cauza era… Aston Martin. Despre dl. Brown se știe că era un industriaș englez, născut în Huddersfield (West Yorkshire) în anul 1904. După încheierea studiilor, la vârsta de 17 ani, el s-a alăturat activității de inginerie a familiei – un business cu sisteme de transmisie fondat de bunicul său – el devenind director general al companiei în anul 1933.

Sub conducerea lui David Brown business-ul avea să crească semnificativ, în special prin operațiuni internaționale, el diversificând portofoliul de produse prin adăugarea transmisiilor pentru tractoare. Al doilea război mondial avea să sporească cererea de componente militare și cutii de viteze, producția unor astfel de produse crescând dramatic pe parcursul anilor de război, până în anul 1945, Brown devenind sufficient de bogat pentru a se putea ocupa de pasiunea pentru producția de mașini sportive. După cum aminteam la începutul articolului, această oportunitate a apărut în cursul anului 1946, el vizitând zona de producție a mărcii Aston Martin, ocazie cu care a observant potențialul acestei companii și, începând negocierile privind preluarea ei, compania a fost achiziționată pentru suma de 20.500 Lire Sterline (în luna februarie a anului 1947). Imediat după preluare, a început să dezvolte proiectul Atom – pentru a putea întra în producție – David Brown luând decizia de a transforma autovehiculul într-unul decapotabil. Astfel, șasiul a fost reproiectat încât să poată găzdui un “open top”, vehiculul fiind lansat în cursul anului următor sub numele de “Aston Martin 2-Litre Sports”. Încă de la început, David Brown a dorit să doteze automobilele Aston Martin cu motoare puternice. Aflând că “Lagonda Cars” se află în dificultate financiară, a mers să viziteze fabrica și să se întâlnească cu legendarul W.O. Bentley – cel care dezvolta un motor nou pentru această companie. Brown a cumpărat activele companiei “Lagonda Cars” (de la lichidatorul companiei), incluzând aici și detaliile tehnice despre noul motor, considerându-l potrivit pentru noua generație de automobile Aston Martin (primul fiind denumit DB2). Aproximativ 1300 de modele DB2 au fost produse – în diverse serii – între anii 1950 și 1957, inclusiv coupé-uri, hatchback-uri și dropheads – un exemplar al celui din urmă fiind unul dintre primele autovehicule Aston Martin prezente pe marele ecran, condus de actrița Tippi Hedren în “The Birds”, faimoasa peliculă realizată de Alfred Hitchcock în 1963. Următorul model a fost DB3 (mai târziu apărând și versiunea DB3S), un autoturism ce utiliza același motor Lagonda de la DB2 Vantage – o mașină proiectată special pentru curse. Un total de zece DB3-uri și douăzeci și unu de DB3S-uri au fost produse înainte de a fi înlocuite cu de DBR1 în cursul anului 1956.

O mențiune se cuvinte a fi făcută aici: înainte de apariția modelului DB2 în “The Birds”, un Aston Martin DB3 își făcea debutul în cinematografie, el fiind condus de Terry-Thomas în pelicula “School for Scoundrels” din 1960. A urmat “London Motor Show” din 1958, Aston Martin dezvăluind ceea ce se consideră a fi una dintre cele mai dorite mașini realizate vreodată: Modelul DB4 – un autoturism ce a beneficiat de un motor nou și o caroserie inovativă (Superleggera), proiectată special pentru marca britanică de “Carozzeria Touring” din Milano. Au fost produse 1204 de modele DB4, dintre care 75 de înaltă perfomanță DB4GT și 19 modificate în Italia – DB3GT Zagato. Cu un aspect deosebit de fotogenic, DB4 a apăru în zeci de producții Tv și cinematografice, cea mai cunoscută fiind “The Italian Job” din 1969. În film apare un DB4 Convertible ce aparținea lui Charlie Crocker – interpretat de Michael Caine – “pretty car-ul” având parte de un sfârșit destul de dezolant, mașina fiind strivită de un bulldozer al mafiei. Producția modelelor DB4 și DB4GT a fost încheiată în 1963, atunci când și-a făcut debutul ceea ce a fost denumită adesea drept “cea mai faimoasă mașină din lume”. DB5 a constituit o evoluție a seriei V DB4 Vantage, fiind unul dintre cele mai elegante modele realizate vreodată de Aston Martin, acest autoturism schimbând cursul istoric al producătorului britanic. Următoare apariție a unui prototip DB5 a fost în filmul “Goldfinger” din 1964, expertul John Stears (câștigător al unui premiu Oscar pentru efecte speciale pentru un film din seria James Bond) modificând o mașină special pentru agentul “007” – amintind aici plăcuțele de înmatriculare care se puteau schimba, ecranul de fum, mitraliera Browning și scaunul care se putea ejecta. În septembrie 1965, la un an după lansarea filmului “Goldfinger”, un nou model își făcea apariția pe piață – Aston Martin DB6. Modelul semăna izbitor cu DB4 și DB5, în special în partea din față, păstrând totuși forma distinctivă creată inițial pentru DB4GT. Fiind unul dintre “fanii” declarați ai mașinilor decapotabile, David Brown a decis să realizeze o atfel de versiune și pentru DB6 – ce a primit numele de “Volante”, pentru a desemna design-ul drop-top. De atunci, această denumire a continuat să fie utilizată pentru toate modelele Aston Martin decapotabile, producția DB6 fiind realizată între anii 1965 și 1970 – cea mai lungă de până atunci pentru producătorul britanic.

Un total de 1788 mașini au fost produse, multe dintre ele fiind achiziționate de celebritățile momentului – amintind aici Swinging Sixties, Mick Jagger, Paul McCartney sau Peter Sellers. Chiar și Prințul Charles a fost proprietarul unui DB6, atunci când Regina Elisabeta a decis să achitioneze un MkII Volante pentru a sărbători cea de-a 21-a aniversare a acestuia. În 1966, “Carozzeria Touring” a fost rugată să se alăture din nou mărcii britanice pentru a realiza un înlocuitor pentru DB6, însă, compania italiană a decis să renunțe la proiect. Ulterior, designerul britanic William Towns a primit un scurt brief pentru a crea un Aston Martin mai modern, el dezvoltând un design “fastback” comparabil cu stilul automobilelor din acea perioadă. Deși noua mașină era destinată să înlocuiască modelul DB6, cele două autoturisme au fost produse simultan timp de 3 ani, producția DBS fiind realizată între anii 1967 și 1972. Cum în 1968 a început producția unuia dintre filmele de succes ale francizei James Bond – On Her Majesty’s Secret Service – cu un nou actor (George Lazenby), un Series I DBS a fost finalizat în nuanță de “Metalichrome Olive” cu interior din piele neagră. Cu toate acestea, versiunea “Bahama Yellow” din 1970 a mașinii a devenit cea mai memorabilă apariție dintre toate modelele Aston Martin – un autoturism condus de viitorul agent “007”, Sir Roger Moore, în seria clasică de televiziune “The Persuaders”. De altfel, DBS a fost și ultimul model produs de David Brown, compania confruntându-se cu dificultăți financiare în 1972 – el fiind chiar obligat să vândă Aston Martin Lagonda – noii proprietari renunțând aproape imediat la titulatura “DB”. Aproximativ douăzeci de ani mai târziu, marca aflată acum în proprietatea Ford, a cerut permisiunea lui David Brown pentru a revigora ințialele “DB” – producătorul dorind să le utilizeze pe noul model “NPX” (aflat în dezvoltare în acea perioadă). David Brown a acceptat, el fiind numit și președinte onorific (pe viață) în cadrul companiei Aston Martin Lagonda. Astfel, modelul “NPX” a devenit DB7 și a fost lansat la “Geneva Motor Show” din luna martie a anului 1993. Șase luni mai târziu, David Brown avea să stingă din viață, el fiind convins că numele său va continua să fie purtat de legenda unuia dintre cele mai căutate și dorite automobile din lume: Aston Martin. Mai multe detalii despre marcă aici (Aston Martin Bucharest).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons