Top
MOTORING

AIRBUS DEZVĂLUIE PROIECTUL RACER

Elicopterele au un avantaj foarte mare în faţa avioanelor conevntionale – ele pot decola şi ateriza pe spaţii mici, precum un acoperiş de clădire din oraş sau o curte aflată în mediul rural – în acelaşi timp, dezavantajul fiind că sunt destul de lente. Este ceea ce dorește Airbus Helicopters să schimbe, în această vară compania prezentând în cadrul Paris Air Show un nou concept de design.

Fiind implicată în programul European Clean Sky 2, ce are ca scop crearea unor aeronave mai eficiente şi mai silenţioase, compania Airbus doreşte să construiască modelul Racer pe scară largă, ca parte a unui program denumit Rapid And Cost-Effective Rotorcraft, planurile fiind de a putea deveni operaţionale până în anul 2020. O serie de caracteristici avansate, bazate pe noi tehnologii dezvoltate de gigantul aeronautic, vor duce modelul la viteze de până la aproximativ 400 kilometri/oră. O aeronavă ce a evoluat dintr-un experiment anterior, prototipul X3, acesta având zborul inaugural în 2013, viteza stabilită la acel moment fiind de circa 470 kilometri/oră. Practic, noul model Racer aduce conceptul mai aproape de un design comercial, propunându-şi în acelaşi timp o demonstraţie de viteză şi eficiență pentru o varietate de misiuni. Designul cu aripi a fost testat şi pe conceptul X3, această formă oferind un impuls ascensorului principal al rotorului atunci când zboară în modul croazieră. În schimb, în timpul operaţiunilor la sol, aripa ajută la protecţia pasagerilor atunci când aterizează (de rotoarele “împingătorului”). Cele două aflate pe aripi asigură tracţiunea în timpul zborului, acestea fiind “împinse” de două motoare RTM 322, construite de producătorul de motoare de elicopter Safran (Franţa). De asemenea, conceptul este construit din materiale compozite hibride (ce include şi metalul), acestea fiind proiectate pentru a asigura o greutate cât mai redusă şi pentru a fi cât mai uşor de întreţinut. O noutate o constituie și noul generator de curent electric continuu, acesta contribuind la reducerea greutăţii modelului Racer în comparație cu tehnologia actuală, potrivit celor menţionate de compania Airbus. “Soluţia tehnică pe care am prezentat-o este una deosebit de atrăgătoare”, menţionează domnul Jean-Brice Dumont (Şeful Departamentului de Inginerie din cadrul Airbus), “deoarece este simplă şi ieftină. Este un mod de ilustrare a inovaţiei perfecte, bazată pe realitate”. Un nou elicopter, ce are la bază tehnologia Racer, ar putea ajunge pe piaţă până în anul 2030. Mai multe detalii aici (airbus.com).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons